Genopbygningen af Francis Scott Key Bridge i Baltimore bliver både dyrere og mere tidskrævende end først antaget.
Ifølge mediet Splash vurderer Maryland Transportation Authority (MDTA), at projektet vil koste mellem 4,3 og 5,2 mia. dollar – mere end dobbelt så meget som det tidligere prisoverslag på 1,7 til 1,9 mia. dollar. Samtidig venter myndighederne nu, at broen først vil være genopbygget i 2030.
Stigende materialepriser
De øgede omkostninger skyldes ifølge Marylands myndigheder blandt andet højere materialepriser, skærpede konstruktionskrav og et nyt beskyttelsessystem, der skal forhindre en gentagelse af ulykken.
Ifølge MDTA’s fungerende transportminister og formand, Samantha Biddle, bliver hvert af de nye beskyttelsesværn omkring broens bærende piller markant større end tidligere for at kunne afbøde påsejlingskraften fra nutidens større containerskibe.
Lukkede havnen i to måneder
Broen styrtede sammen den 26. marts 2024, da containerskibet ’Dali’ mistede strømmen og sejlede ind i et bærende brofag. Seks bygningsarbejdere mistede livet, og sejlrenden til en af USA’s største havne for bilimport og -eksport var lukket i næsten to måneder.
Skibet var chartret af Mærsks amerikanske datterselskab, Maersk Line Limited, til sejlads mellem Baltimore og Asien, men ejet af Grace Ocean og drevet af Synergy Marine Group fra Singapore. Staten Maryland søger fortsat erstatning fra de to sidstnævnte selskaber for påstande om grov forsømmelse i forbindelse med ulykken.
MDTA ventes at offentliggøre en endelig rapport om ulykkens årsag senere i år.