23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Annonce

Fremtidens havne bygges til at modstå stormflod

Hos TM Havn A/S er kalenderen fuld af store opgaver det næste halve år - fra Svendborg til Kerteminde. Samtidig står én ting helt centralt i alt, hvad virksomheden foretager sig: at havnene skal kunne modstå de stormfloder, der vil præge de kommende årtier.

Stormfloderne rammer oftere - og hårdere. I takt med at vandstanden stiger, bliver de danske havne sat på prøve. Ifølge DMI’s fremskrivninger kan Danmark forvente både højere vandstande og flere ekstreme vejrhændelser i de kommende årtier. De seneste års storme, ikke mindst den i efteråret 2023, viste tydeligt, hvor sårbare mange havne og kystområder stadig er.

For havne over hele landet betyder det, at anlæg skal bygges på en helt anden måde end tidligere. Beton, stål og træ skal kunne modstå langt kraftigere påvirkninger, og højder samt konstruktioner skal tilpasses fremtidens havniveauer.

Her spiller virksomheder som TM Havn A/S en central rolle - med løsninger, der kombinerer erfaring fra traditionelt havnebyggeri med et skarpt fokus på klimatilpasning.

Når vi bygger i dag, skal vi tænke 10, 20 og 30 år frem. Det handler om at skabe løsninger, der kan stå imod naturens kræfter.

Stephan Skytte, driftsansvarlig, TM Havn A/S

Stormflodssikring i fokus

Når man taler med Stephan Skytte, driftsansvarlig hos TM Havn A/S, fornemmer man hurtigt, at der ikke er meget stille vand i sigte. Hverken i kalenderen eller i de danske havne.

”Vi går ind i et halvår med rigtig mange spændende projekter,” fortæller han. 

”Vi skal blandt andet i gang med en større renovering af Kerteminde Lystbådehavn, hvor vi har vundet udbuddet, og derudover venter opgaver i både Svendborg, Drejø, Avernakø og Nyborg.”

TM Havn A/S har gennem mange år arbejdet med alt fra uddybning og molebygning til ramning, vibrering samt etablering af bådebroer og havneanlæg. I de senere år har opgaverne i stigende grad handlet om at tænke klimatilpasning ind fra starten.

”Vi oplever, at høje vandstande forekommer hyppigere og rammer hårdere,” siger Stephan Skytte. 

”Det betyder, at vi skal bygge anderledes end tidligere - med højere broer, stærkere materialer og løsninger, der kan stå imod vejret i mange år frem. Vi skal altid tænke på, hvad der sker om 10, 20 eller 30 år.”

Gode projekter i sigte

For Svendborg havn har TM Havn A/S netop færdiggjort omfattende renoveringer af Skarø og Hjortø lystbådehavne. Projektet omfattede blandt andet udskiftning af ældre konstruktioner, opgradering af broer samt etablering af nye fortøjningsløsninger. En vigtig del af projektet er at sikre, at havnen kan modstå de stigende vandstande og kraftigere stormfloder, som prognoserne peger på i de kommende årtier.

Også Drejø Lystbådehavn står over for en betydelig opgradering. Her skal en 50 meter lang bro erstatte den gamle fra 1992, som har udtjent sin levetid. Den nye bro bliver bygget med kraftigere materialer og højere konstruktion, så den kan klare fremtidens ekstreme vejrforhold. ”Vi skal sikre, at broer og moler ikke blot holder i dag, men også om 20-30 år,” siger Stephan Skytte.

I Avernakø Lystbådehavn, som blev hårdt ramt af stormfloden i 2023, har TM Havn A/S allerede været i gang siden foråret med at genetablere broer og forhøje stenmolen. ”Stormfloden ødelagde en del af havnen, og det har været vigtigt for os at genopbygge den, så den står endnu stærkere,” forklarer han. Arbejdet her har blandt andet omfattet montering af nye, kraftigere brokonstruktioner og forhøjning af stenmolen, der kan modstå kraftige bølger og stigende vandstande.

Et af de største projekter i sigte er dog i Kerteminde, hvor TM Havn A/S fra december til marts skal etablere tre nye store flydebroer og udskifte en lang række fortøjningspæle. Flydebroer bliver stadig mere efterspurgt, fordi de kan håndtere variationer i vandstanden, er vedligeholdelsesfrie og holder i mange år. Projektet i Kerteminde er omfattende og kræver nøje planlægning og koordinering, især fordi det samtidig omfatter etablering af nye fortøjningssystemer, der kan modstå kraftige bølger og vind.

Markedet efter corona

Coronapandemien skabte et opsving i lystbåde- og havnemarkedet, og aktiviteten på de danske havne har været høj lige siden. 

”Efter pandemien så vi, at flere fik lyst til at investere i både og havnepladser. Selvom vi havde travlt i forvejen, så fik vi ikke mindre travlt af den grund,” fortæller Stephan Skytte.

Mange har talt om, at markedet ville begynde at aftage, og flere havde peget på, at det ville ske netop i år. Men TM Havn A/S mærker stadig ingen tegn på nedgang. 

”Vi ser fulde bådebroer, travle havne og en konstant efterspørgsel på vedligeholdelse, renovering og nye anlæg. Aktiviteten holder sig på et højt niveau - det er tydeligt, at lysten til at sejle fortsat er levende,” siger han.

Mere efterspørgsel efter kvalitet

TM Havn A/S har i højsæsonen mellem 12 og 15 ansatte i gang på projekter over hele landet, mens der i lavsæsonen typisk er omkring otte mand på arbejde. Ordrebogen er fyldt helt ind i 2026, og virksomheden mærker, at efterspørgslen på stormflodssikrede løsninger kun bliver større.

”Kunderne stiller i dag helt andre krav end tidligere. De vil have broer og havneløsninger, der kan holde til de kraftige storme og stigende vandstande, vi ser mere og mere af,” siger Stephan Skytte. 

”Det betyder, at vi bygger med ekstra højde, stærkere materialer og løsninger, der kan holde i mange år frem. Vi tænker altid længere frem end bare næste sæson - det handler om at skabe havneløsninger, der kan modstå naturens kræfter, år efter år.”

TM Havn A/S er derfor ikke kun en leverandør af havneanlæg og bådebroer, men spiller også en vigtig rolle i at sikre danske havne mod fremtidens klimamæssige udfordringer. Med mange års erfaring, faglig ekspertise og en fyldt ordrebog ser fremtiden lys ud - selv når vandet står højere.

TM Havn A/S

Datterselskab af Tonny Madsen A/S.
Har base i Svendborg
Aktuelle projekter: Svendborg div. havne, Drejø Lystbådehavn, Avernakø lystbådehavn og Kerteminde Lystbådehavn
Fokus: klimatilpasning og stormflodssikring i alle nye anlæg

Kilde: TM Havn

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03