Den tidligere Bornholmsfærge ’MAX’ har fået nyt liv, navn og udseende under varmere himmelstrøg.
I omkring seks år var hurtigfærgen ’MAX’ fra 1998 en fast del af sejladsen mellem Rønne og Ystad under Bornholmslinjen. Færgen blev indsat i 2018, da Molslinjen overtog ruten fra rederiet Færgen. I april 2024 blev den solgt til det græske rederi Seajets med levering i slutningen af året.
Efter et navneskifte til ’Eurochampion Jet’ og en gang skrogmaling har den tidligere Bornholmsfærge fået nyt liv i det Ægæiske Hav. Her sejler den nu under cypriotisk flag mellem øerne Mykonos, Naxos, Ios og Santorini.
’MAX’ blev leveret i 1998 fra det australske Incat-værft i Tasmanien som den dengang mindste hurtigfærge i Molslinjens flåde.
I sine første år sejlede ’MAX' på ruten mellem Aarhus og Kalundborg sammen med søsterskibet ’Express 1’. Mellem 20182024 sejlede den på Molslinjens Ystad-Rønne-rute. I februar 2024 blev den afløst af ’Express 1 som ekstrafærge til den nye Borholmsfærge, ’Express 5’.
Om 'MAX' / 'Eurochampion Jet'
- Byggeår: 1998
- Værft: Incat Tasmania, Hobart, Australien
- Ejere: Molslinjen til ultimo 2024/ nu Seajets, Grækenland
- Flag: Cypern
- Længde: 91 meter, Bredde: 26 meter. Bruttotonnage: ca. 5.600 . Dybgang: 3,6 meter
- Hastighed: Op til 44 knob
- Kapacitet: Ca. 800 passagerer
- Tidligere ruter: Aarhus–Kalundborg (1998–1999), Rønne–Ystad (2018–2024)
- Nuværende rute: Mykonos–Naxos–Ios–Santorini (Ægæiske Hav)