23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

'MAX' har fået nyt liv i Middelhavet

Den tidligere Bornholmsfærge 'MAX'  har fået nyt liv, navn og udseende under varmere himmelstrøg

Den tidligere Bornholmsfærge ’MAX’ har fået nyt liv, navn og udseende under varmere himmelstrøg.

I omkring seks år var hurtigfærgen ’MAX’ fra 1998 en fast del af sejladsen mellem Rønne og Ystad under Bornholmslinjen. Færgen blev indsat i 2018, da Molslinjen overtog ruten fra rederiet Færgen. I april 2024 blev den solgt til det græske rederi Seajets med levering i slutningen af året.

Efter et navneskifte til ’Eurochampion Jet’ og en gang skrogmaling har den tidligere Bornholmsfærge fået nyt liv i det Ægæiske Hav. Her sejler den nu under cypriotisk flag mellem øerne Mykonos, Naxos, Ios og Santorini.

’MAX’ blev leveret i 1998 fra det australske Incat-værft i Tasmanien som den dengang mindste hurtigfærge i Molslinjens flåde.

I sine første år sejlede ’MAX' på ruten mellem Aarhus og Kalundborg sammen med søsterskibet ’Express 1’. Mellem 20182024 sejlede den på Molslinjens Ystad-Rønne-rute. I februar 2024 blev den afløst af ’Express 1 som ekstrafærge til den nye Borholmsfærge, ’Express 5’.

Om 'MAX' / 'Eurochampion Jet'

  • Byggeår: 1998
  • Værft: Incat Tasmania, Hobart, Australien
  • Ejere: Molslinjen til ultimo 2024/ nu Seajets, Grækenland
  • Flag: Cypern
  • Længde: 91 meter, Bredde: 26 meter. Bruttotonnage: ca. 5.600 . Dybgang: 3,6 meter
  • Hastighed: Op til 44 knob
  • Kapacitet: Ca. 800 passagerer
  • Tidligere ruter: Aarhus–Kalundborg (1998–1999), Rønne–Ystad (2018–2024)
  • Nuværende rute: Mykonos–Naxos–Ios–Santorini (Ægæiske Hav)
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|