23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tankmarkedet overrasker med ny styrke

Råolieraterne når det højeste niveau siden 2015, mens produkttank udvikler sig mere ujævnt

2025 tegner sig til endnu et stærkt år for tankmarkedet, efter at mange ellers havde ventet en mere afdæmpet udvikling. 

Det fremgår af en ny analyse fra det maritime medie Splash Extra.

2025 har nemlig budt på overraskende høje rater i særligt råolietank og en fortsat solid indtjening i produkttanksegmentet – et område, hvor dansk shipping står stærkt med Torm, Hafnia og til dels rederiet Norden, som i dag åbner regnskabsbøgerne for 3. kvartal og årets første ni måneder. 

I oktober lå de gennemsnitlige spotrater for de største råolietankere (VLCC’er) på omkring 72.000 dollar om dagen, og enkelte sejladser på dagsrater til over 85.000 dollar. Det bringer årsgennemsnittet for råolietankraterne op på 44.279 dollar om dagen – som ifølge Splash Extra er det højeste niveau i et årti. 

– Kinesisk olieimport, lav tonnagevækst og geopolitisk uro har løftet beskæftigelsen og holdt raterne oppe gennem året, lyder det i analysen. 

Kinas lageropbygning 

Opturen for råolietankraterne er drevet af, at Kina siden foråret 2025 har øget sin olieimport og fortsætter med at opbygge strategiske lagre. Det har bundet omkring 14–15 store råolietankere i fast rundfart mellem Mellemøsten og de kinesiske havne. 

Samtidig har amerikanske sanktioner mod Rusland ændret handelsruterne og skabt nye transportbehov, som har løftet indtjeningen for de største oceangående råolietankskibsklasser, VLCC og Suezmax.

Produkttankrater under topniveau

Produkttankskibene har haft et mere svingende år. Spotraterne for de største produkttankskibe, LR2 (long range 2), på ruter fra Mellemøsten til Japan steg i oktober med 24 pct., mens de mindre MR-skibe (medium range) opnåede lavere indtjening. 

I oktober ramte spotraterne for produkttank, Baltic Clean Tanker Index, årets lavpunkt på 574 point, men ifølge analysen ventes raterne at stige de kommende måneder. 

– Produkttankmarkedet har været præget af store regionale forskelle. 2025 når næppe de historisk høje niveauer fra 2022 og 2023, men efterspørgslen forbliver solid, lyder det. 

Aktiviteten på vej op

Raterne for råolietankerne ventes at forblive høje resten af året. Vintersæsonen betyder øget transport af både råolie og raffinerede produkter, og kombinationen af høj kinesisk efterspørgsel, lave lagre i Europa og begrænset tilgang af nye skibe ventes at holde markedet stærkt.

2025 kan dermed blive rekordår for indtjeningen på råolietankskibe siden 2015, mens produkttankmarkedet ventes at slutte 2025 på et stabilt, men lavere niveau sammenlignet med niveauerne sidst i 2022 og 2023. 

For produkttankmarkedet får vi allerede en idé om retningen, når rederiet Norden her til morgen offentliggør regnskab for q3. 

Den 6. november følger Danmarks store produkttankrederi, Torm, efter med sit regnskab for Q3 og årets første ni måneder, mens Hafnia fremlægger følger efter med sine tal mandag den 1. december.

Analysen “2025 shaping up to be the best year for tankers in a decade” er udarbejdet af redaktionen bag Splash Extra, et månedligt analyseformat fra det maritime medie Splash247 under Asia Shipping Media i Singapore. Vurderingerne bygger på markedsdata fra blandt andre Baltic Exchange og Clarksons.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|