Onsdag præsenterede Donald Trump en ny amerikansk sanktionspakke, der skal tvinge Rusland til forhandlingsbordet for en våbenhvile i Ukraine.
Sanktionerne, der rammer dybt i Ruslands olieindustri, anses af iagttagere som det hidtil hårdeste slag mod de milliardindtægter, der i snart 2,5 år har finansieret Putins krig i Ukraine.
Det skriver Bloomberg og Splash247.
De nye amerikanske sanktioner vil ifølge iagttagere at få store konsekvenser for de globale olie- og tankmarkeder.
Blandt andet vil det vende op og ned på tankmarkedet med øgede transportafstande og stigende efterspørgsel efter ikke-sanktionsramte tankskibe fra vesten - særligt på Atlanterhavsruterne. Det skriver storbanken SEB i en opdatering til sine kunder.
SEB venter også, at Ruslands massive råolieeksport til Indien vil falde kraftigt, efter at USA har lagt hårdt pres på landet med toldtariffer for at få landet til at finde andre leverandører af råolien. Det vil bidrage til at øge transportafstandene for den globale tankflåde til gavn for tankraterne og de vestlige rederier.
Koordineret sanktionsslag
Washingtons nye slag mod Ruslands olieeksport er timet med nye sanktioner fra Storbritannien og EU, der torsdag fulgte op med den 19. sanktionspakke.
Denne gang rammer EU 117 ekstra skyggetankskibe med et udvidet forbud, som blokerer for skibenes adgang til havne og maritime services i EU's medlemslande.
557 skibe er nu sat på EU’s sanktionsliste, og samtidig forbyder EU nu for første gang, at europæiske genforsikringsselskaber sikrer forsikring af skibe i den russiske skyggeflåde.
Her lukker EU et smuthul, hvor bl.a. mellemøstlige selskaber indtil nu har tegnet forsikringer for skyggeskibene og fået dem genforsikret af selskaber i Europa.
I den 19. sanktionspakke fremrykker EU et planlagt forbud mod import af russisk gas med et år og udvider sanktionerne mod to russiske olieselskabers kinesiske og mellemøstlige forbindelser, blandt dem Lukoils Litasco i De Forenede Arabiske Emirater.