Fra næste uge vil nye amerikanske havneafgifter ramme skibe med tilknytning til Kina – især fartøjer, der er kinesiskbyggede eller -ejede.
Ifølge shippingorganisationen Bimco risikerer op mod 35 pct. af skibene i segmenterne for tørlast, råolietank, produkttank og containerfragt at blive ramt af afgifterne, når de anløber havne i USA.
Det skriver shippingmediet Splash247.
Tilsammen udgør de fire skibssegmenter hovedparten af verdens handelsflåde, og andelen svarer til tusindvis af skibe.
På containermarkedet er vurderingen at havneafgifterne ikke vil få nævneværdig effekt på fragtraterne, da USA i 2024 kun tegnede sig for mellem 9 og 19 pct. af den globale efterspørgsel.
Tørlastflåden hårdest ramt
Til gengæld mener Bimvo, at tørlastskibene er særligt udsatte for de nye amerikanske havneafgifter:
– Bulkskibe er særligt udsatte, fordi 45 pct. af flåden risikerer at blive ramt af afgifterne, udtaler Niels Rasmussen, chefskibsanalytiker hos Bimco til Splash247.
Ifølge Bimco er 70 pct. af de skibe, der risikerer at blive ramt, enten kinesiskbyggede eller kinesiskejede. Resten har andre former for kinesisk tilknytning, som kan udløse afgifter – eksempelvis i form af delejerskab, teknisk drift eller leverancer af udstyr.
Bimco peger dog også på, at visse kinesiskbyggede skibe formentlig kan undgå afgifterne, hvis de eksempelvis er amerikansk ejet eller tilhører skibstyper, der er undtaget fra de nye havneafgifter.
Dansk reaktion
Topchef Jan Rindbo for Norden, som er landets største og mest globale tørlastrederi, har interviews med Søfart afdramatiseret konsekvenserne af USA's toldkrig og havneafgifter for Norden.
Amerikansk import udgør under to pct. af den globale råvarehandel, og de amerikanske toldsatser har indtil nu haft begrænset betydning på fragtmarkedet og for Nordens forretning.
– Den afkobling, der er sket af USA (i de globale forsyningskæder, red.) har i praksis allerede fundet sted i vores markeder, sagde Jan Rindbo i august til Søfart.
Som et eksempel på de nye forsyningsveje pegede topchefen på USA's eksport af sojabønner til Kina, hvor bønnerne nu lastes på skibe og sejles ud af Brasilien.
Også Danske Rederier har nedtonet betydningen af de nye afgifter. I sidste uge sagde brancheforeningens vicedirektør Jacob K. Clasen til Søfart:
– Vores vurdering er, at de danske rederier ikke står til at blive ramt markant af de amerikanske havneafgifter.