23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Medie: Tankskibe på forsigtig tilbagevenden til Det Røde Hav

Efter næsten to års undvigelser sejler flere tankskibe igen gennem Aden-bugten, viser nye trafiktal fra investeringsbanken ABG Collier 

Efter næsten to år med frygt for Houthi-angreb begynder tankskibene så småt at vende tilbage til Det Røde Hav, skriver Tradewinds

Nye tal fra investeringsbanken ABG Sundal Collier viser, at antallet af råolie- og produkttankere gennem Aden-bugten og Det Røde Hav igen er stigende efter et dramatisk fald siden begyndelsen af 2024, hvor mange rederier helt opgav ruten af sikkerhedshensyn.

– Kapaciteten i området er fortsat reduceret med omkring 63 pct. i forhold til 2023, men det er det laveste niveau siden begyndelsen af krisen. Det kan være et første skridt mod normalisering, siger analytiker Petter Haugen fra ABG Sundal Collier til Tradewinds

Ifølge analysen er antallet af tanktransitter i området nu kun 30 pct. under niveauet før skibsangrebene – et markant fremskridt i forhold til 56 pct. i starten af året. 

Petter Haugen understreger dog, at trafiktallene svinger betydeligt fra uge til uge, og at kapaciteten samlet set fortsat kun ligger på omkring 77 pct. af det normale niveau.

Container- og bilskibe er fortsat et sjældent syn i den statsejede Suez-kanal, der har mistet over halvdelen af de kanalafgifter, skibene betalte før houthi-krisen, og som tidligere var Egyptens tredje vigtigste indtægtskilde.

- Containertrafikken ligger 77 pct. under gennemsnittet fra 2023 mod 89 pct. for to uger siden, mens bilskibene er 84 pct. nede mod 79 pct. tidligere, siger Petter Haugen. 

Ifølge analytikeren skyldes udviklingen, at tankrederier generelt er mere risikovillige container- og bilskibssegmenterne, der fortsat undgår ruten af frygten for missilangreb.

De to store danske produkttankrederier, Torm og Hafnia, sejler dog fortsat den lange vej syd om Afrika på deres sejlruter fra øst mod vest - sammen med Mærsk, Norden og mange andre rederier. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.052|