23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danmark styrker miljøtilsynet med tankskibe ved Skagen Red

Regeringen styrker nu miljøkontrollen med tankskibe, der befinder sig ved Skagen Red, som er et knudepunkt for skibstrafikken - og den russiske olieeksport ud af Østersøen

Hvert år passerer flere tusinde skibe gennem det danske farvand, og en stor del af dem ankrer op ved Skagen Red, der er en af Nordens største ankerpladser og fungerer som porten til og fra Østersøen.

Det skriver Miljøministeriet i en pressemeddelelse

Regeringen vil nu styrke miljøtilsynet med skibe, der ankrer op ved Skagen Red. Indsatsen sker som følge af øget aktivitet af ældre skibe, der blandt andet transporterer sanktionsbelagt olie gennem de danske farvande, og som medfører en øget risiko og bekymring for bl.a. havmiljøet.

- Vi ved, at der er en del trafik bestående af ældre skibe, der sejler igennem dansk farvand, og de udgør en særlig risiko for vores havmiljø. Derfor strammer vi nu kontrollen med helt grundlæggende miljøregler, så vi kan sætte mere effektivt og konsekvent ind over for tankskibe og den russiske skyggeflåde, siger miljøminister Magnus Heunicke.

Intensiverer kontrollen

Fremover vil Søfartsstyrelsen i et samarbejde med Miljøstyrelsen gennemføre flere miljøtilsyn med skibene for at sikre, at de lever op til miljøreglerne. 

Det gælder blandt andet håndtering af affald, ophugningscertifikater, ballastvand (for at modvirke invasive arter), udledning af scrubbervand (for at reducere miljøfarlige stoffer i havet) og krav til brændstof. Tiltagene skal sikre, at skibene efterlever reglerne for miljøbeskyttelse.

- Vi tager alle værktøjer i brug. Vi ved fra vores sikkerhedskontroller på Skagen Red, at der blandt disse skibe er gamle og slidte skibe, der sejler rundt. Derfor intensiverer vores myndigheder nu kontrollen, så vi passer på Danmark og dansk farvand, siger erhvervsminister Morten Bødskov. 

Flere penge til Søfartsstyrelsen 

På forslaget til finansloven for 2026 har regeringen prioriteret midler til Søfartsstyrelsen, som skal foretage kontrollerne. Miljøtilsynet vil blive foretaget af miljøfaglige skibsinspektører sammen med havnestatskontrol og vil medføre, at flere skibsinspektører går om bord på de opankrede skibe. 

Samtidigt igangsættes der målinger med den såkaldte ”sniffer” på Storebæltsbroen indtil årets udgang. Snifferordningen måler indholdet af svovl i skibsbrændstoffet og giver en indikation på, om skibene overholder svovlgrænseværdien. 

444 skibe sanktioneret af EU

De to nye tiltag vil intensivere indsatsen mod skyggeflåden. Derudover vil indsamlet information på baggrund af tiltagene kunne anvendes i det internationale samarbejde om tiltag mod skyggeflåden, herunder indgå i arbejdet med sanktionering af flere konkrete skibe. 

Med vedtagelsen af EU’s 18. sanktionspakke den 18. juli 2025 er der på nuværende tidspunkt 444 sanktionslistede skibe i EU. 

Danske myndigheder arbejder sammen om udfordringen med den russiske skyggeflåde med andre lande i relevante regionale og internationale fora for bl.a. at informationsudveksle om igangværende tiltag, ligesom der diskuteres yderligere internationale muligheder for at adressere skyggeflåden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.105|