Kinas dominerende containerrederi, Cosco Shipping Lines, fastholder officielt, at det ikke har ændret sine ruter til USA forud for, at nye amerikanske havneafgifter om to uger rammer kinesiske skibe.
Reelt viser data et lidt andet billede, skriver shippinganalysehuset Xeneta.
På Coscos USEC3-service, der forbinder Kina med USA’s øst- og vestkyst, har rederiet udskiftet 52.000 teu kinesiskbygget kapacitet mellem marts og november. Det svarer til omkring fire store containerskibe.
Ifølge Xeneta dækker ændringerne over en diskret omstrukturering, hvor kinesiske skibe er blevet erstattet af andre, uden at rederiet har reduceret sin USA-service. Eksemplet viser, hvordan rederier kan balancere mellem lovgivning og markedsvilkår uden at tiltrække sig for stor opmærksomhed, skriver Xenetas chefanalytiker, Peter Sand.
De nye USTC-havneafgifter er en udvidelse af de såkaldte Section 301-foranstaltninger og træder i kraft den 14. oktober. De rammer både kinesiskbyggede og ejede skibe, og påfører rederierne øgede omkostninger, der presser dem til at tilpasse både flåder og ejerskabsstrukturer.
Konkurrenter har tilpasset flåderne
Containerrederierne, som oftest anløber havne i USA, har for længst taget bestik af afgifterne. Mærsk og andre vestlige aktører har byttet rundt på skibe for at undgå at anløbe havne i USA med kinesiskbygget tonnage.
De asiatiske rederier har reageret mere forskelligt. Ifølge shippinganalytiker Lars Jensen fra Vespucci Maritime har det HMM fra Sydkoreas valgt ikke at indføre tillægsgebyrer og at fastholde sin USA-service.
Kinesiske Hede Shipping har derimod meldt ud, at det lukker sin HDS2-Stillehavsrute som en direkte følge af de amerikanske havneafgifter.
Cosco Shipping Lines har ikke meldt ud, om det vil forsøge at pålægge kunderne tillægsgebyrer som følge af havneafgifterne. Branchen vurderer dog, at det vil være vanskeligt at gøre uden at miste markedsandele.