Rederiet Norden fortsætter stimen af skibssalg i år med salget af en Panamax, som rederiet har opereret på time-charter med en købsoption i flere år.
Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse, som ikke opgiver køber, salgssum eller navn på skibet.
Til Søfart bekræfter Nordens IR-afdeling, at der er tale om Panamax-tørlasteren ’Nord Taurus’, som rederiet har opereret på en time-charterkontrakt med en købsoption, der nu er udnyttet.
Det knap 229 meter lange 'Nord Taurus' blev bygget i 2016 på det japanske værft Imabari Shipbuilding.
Det er skibssalg nummer 22 i år fra rederiet og skib nummer 15 med en udnyttet købsoption.
Købsoptioner giver fleksibilitet
At operere eksternt ejede skibe på timecharter-kontrakter med købsoptioner er en central del af Nordens forretning.
- Det har altid været en del af vores forretning, at vi opererer 500 skibe og kun ejer en relativt lille del af dem – men har en masse aktive købsoptioner, som giver os en asset upside (mulig gevinst, red.) på 100 skibe (august 2024) til langt større værdier i den del af vores forretning, sagde topchef Jan Rindbo i et interview i 2024 om optionsforretningen.
Gevinster fra skibssalg var netop en af hovedårsagerne til, at Norden den 14. august opjusterede sine forventninger til helårsresultatet for 2025 med 20 mio. dollar.
I august 2025 havde rederiet bekræftede skibssalg, som vil indbringe 70 mio. dollar i år.