23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Norden har sagt farvel til sit 22. skib

Rederiet Norden har netop udnyttet årets 15. købsoption og solgt tørlastskibet 'Nord Taurus', som rederiet har haft på time-charter i flere år

Rederiet Norden fortsætter stimen af skibssalg i år med salget af en Panamax, som rederiet har opereret på time-charter med en købsoption i flere år. 

Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse, som ikke opgiver køber, salgssum eller navn på skibet. 

Til Søfart bekræfter Nordens IR-afdeling, at der er tale om Panamax-tørlasteren ’Nord Taurus’, som rederiet har opereret på en time-charterkontrakt med en købsoption, der nu er udnyttet.

Det knap 229 meter lange 'Nord Taurus' blev bygget i 2016 på det japanske værft Imabari Shipbuilding. 

Det er skibssalg nummer 22 i år fra rederiet og skib nummer 15 med en udnyttet købsoption. 

Købsoptioner giver fleksibilitet

At operere eksternt ejede skibe på timecharter-kontrakter med købsoptioner er en central del af Nordens forretning. 

-  Det har altid været en del af vores forretning, at vi opererer 500 skibe og kun ejer en relativt lille del af dem   – men har en masse aktive købsoptioner, som giver os en asset upside (mulig gevinst, red.) på 100 skibe (august 2024) til langt større værdier i den del af vores forretning, sagde topchef Jan Rindbo i et interview i 2024 om optionsforretningen. 

Gevinster fra skibssalg var netop en af hovedårsagerne til, at Norden den 14. august opjusterede sine forventninger til helårsresultatet for 2025 med 20 mio. dollar. 

I august 2025 havde rederiet bekræftede skibssalg, som vil indbringe 70 mio. dollar i år. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.072