23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stena Lines metanolklargjorte fartøj nr. 2 står klar i kulissen

Det er bare én uge, at 'Stena Futura' stævnede ud på sin jomfrutur. Nu er der nyt om søsterfærgen

Sidste uge havde 'Stena Futura' sin jomfrutur fra Belfast til Heysham, og nu er der også nyt om søsterfærgen. 

Den 147 meter lange ro/ro-færge 'Stena Connecta' har netop afsluttet sine testsejladser ud for China Merchants Jinling Shipyard i Weihai, Kina, og er dermed rykket et skridt nærmere levering.

Efter planen bliver færgen sat i drift i begyndelsen af 2026.

Det skriver Shippax.

Færgen er den anden af to nybyggede metanol-klar hybridfartøjer, designet af NAOS, som Stena Line indsætter på ruten mellem Belfast og Heysham.

Søsterskibet 'Stena Futura' blev leveret i juni og blev sat i drift den 22. september. Med de to nye fartøjer øges fragtkapaciteten på ruten med 40 procent for at imødekomme stigende efterspørgsel mellem Nordirland og Storbritannien.

De såkaldte NewMax-skibe er forberedt til metanoldrift og kan desuden udnytte både batterikraft og landstrøm, når infrastrukturen tillader det. 

'Stena Connecta' leveres desuden som “rotor sail ready”, hvilket gør det muligt senere at installere sejlbaseret fremdrift. 

Skibene har en kapacitet på 2.800 lanemeter og er udstyret med et dual-fuel hybridfremdriftssystem og en batteripakke på 9 MWh.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.046