23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk afviser nyt havnegebyr og lover uændrede ruter til USA

Kunderne slipper for ekstragebyrer på containerfragt til USA, når en ny amerikansk havneafgift om få uger rammer kinesisk-byggede og -ejede skibe

Mærsk kommer ikke til at pålægge fragtkunderne et ekstra gebyr, når USA den 14. oktober indfører de såkaldte Section 301-afgifter på kinesisk-ejede og kinesisk byggede skibe.

Det skriver Mærsk i en servicemeddelelse til kunderne. 

- Vi har ikke intentioner om at indføre nogen form for tillægsgebyr i forbindelse med denne regel, skriver Mærsk til kunderne. 

De nye havneafgifter blev meldt ud i april 2025. De er udarbejdet af USA's handelsrepræsentation, USTR, og skal ifølge Trump-administrationen dæmme op for Kinas voksende dominans inden for skibsbygning og shipping.

Ifølge det amerikanske nichemedie Freightwaves hersker der stadig stor usikkerhed i branchen om detaljerne i Section-301. 

Branchen savner information

Den amerikanske handelsrepræsentation USTR har nemlig fortsat kun delt meget begrænsede informationer om, hvordan gebyrerne praktisk vil blive implementeret, håndteret og opkrævet.

Det ligger dog fast, at havnegebyret indføres gradvistover tre år startende med en afgift fra oktober på 50 dollar pr. nettoton, som stiger til 140 dollar pr. nettoton i 2027. Havnegebyret kan dog højst falde fem gange om året.

Ændrer ikke loops i USA

I meddelelsen til kunderne slår Mærsk også fast, at rederiet fortsat vil sejle til de samme amerikanske havne i den samme rækkefølge og efter de samme planer som hidtil.

- Dine tjenester forbliver uændrede. Vi forventer ikke justeringer af vores amerikanske havnerotationer eller dine eksisterende serviceplaner, skriver Mærsk til kunderne.  

Hapag-Lloyd, som er Mærsks nye partner i Gemini-alliancen, har på samme vis afvist, at det kommer til at  pålægge kunderne ekstraudgifter for de amerikanske havneafgifter. 

Har rokeret rundt på skibe

Stort set alle vestlige rederier - blandt andet Mærsk, konkurrenten CMA CGM og japanske ONE - har allerede flyttet rundt på deres flåder, så ingen af deres kinesiske skibe nu anløber USA. 

Til gengæld er kinesiske containerrederier som Cosco Shipping Lines og datterselskabet Orient Overseas Container Line, OOCL, ifølge analytikere særligt udsatte, idet store dele af deres flåder er bygget i Kina.  

Ifølge analysehuset Sea-Intelligence er andelen af kinesiskbyggede containerskibe på Stillehavsruterne i løbet af de seneste uger faldet fra 25-30 pct. i starten af 2025 til nu 20-25  pct. 

Ifølge analysehuset er samme udvikling indtil videre ikke set på Atlanterhavs-ruterne til USA. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.073