23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

100.000 dollar dagsrater løfter brugtpriser på yngre VLCC’er

Priserne på brugte tankskibe og særligt de største råolietankere, VLCC’er, stiger markant i takt med højere fragtrater og stærk eksportefterspørgsel

Stigende fragtrater på det globale tankmarked har sat gang i en ny bølge af skibshandler, hvor især de største råolietankere, VLCC’er (Very Large Crude Carriers), handles til de højeste priser i flere år.

Det skriver Tradewinds.

Ifølge Gregory Lewis, analytiker hos BTIG, er værdien af nyere VLCC’er stigende, og en nylig handel indikerer, at priserne nu ligger på det højeste niveau i flere år. 

BRIG-analytikeren henviser til International Seaways' køb tidligere på måneden af en 2020-bygget VLCC til omkring 199 mio. dollar – eller 5–6 pct. mere end i lignende handler tidligere på sommeren. Handlen tolkes som udtryk for, at værdiansættelserne i VLCC-segmentet er på vej op efter flere uger med stigende spotrater.

Også produkttankere er ifølge Gregory Lewis påvirket af de stigende rater. Han fremhæver Scorpio Tankers' salg af MR-tankeren 'STI Maestro'  for 42 mio. dollar som eksempel på, at priserne i dette segment ligeledes er steget med 5–10 pct. på kort tid. 

- Mens vi forventer, at raterne forbliver volatile, peger det lave udbud af skibe på højere rater for både råolie- og produkttankskibe hen over vinteren, hvor de underliggende udbudsdynamikker kan forlænge den nuværende optur, siger Gregory Lewis. 

Den nordiske investeringsbank, DNB Carnegie, bakker op om den positive markedsvurdering. I en ny analyse udpeger banken Frontline som en af de 10 mest attraktive aktier i Norden med henvisning til stærk indtjening, lav værdiansættelse og højt frit cash flow - eller overskud efter investeringer.

Opturen i markedet er drevet af en kombination af øget olieproduktion fra Opec-landene og faldende forbrug i Mellemøsten, hvilket har løftet eksporten og øget efterspørgslen på tankskibe.

Udvalgte skibshandler
Skib Type Byggeår Pris (dollar) Tidspunkt Køber / Sælger
Ikke navngivet VLCC 2020 199 mio. Medio september 2025 International Seaways /Ikke uoplyst
'Halcyon' VLCC 2020 119 mio. Medio august 2025 International Seaways /Evalend Shipping
'STI Maestro' MR-tanker 2019 42 mio. Sept. 2025 Scorpio Tankers /Ikke oplyst

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062