23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Forhandlinger i gang: Hyundai vil købe amerikansk værft

Opkøbet skal give HD Hyundai fodfæste i USA – og hjælpe amerikanerne med at løse flådens kapacitetskrise

Sydkoreas værftsgigant, HD Hyundai Heavy Industries, er i aktive forhandlinger om at købe et amerikansk skibsværft, skriver GCaptain

Forhandlingerne finder sted midt i Washingtons forsøg på at indhente Kina i det maritime kapløb – og i Sydkoreas satsning på verdens største forsvarsmarked. 

Woo-maan Jeong, chef for planlægning og ledelse i HD Hyundais flåde- og specialskibsenhed, bekræfter, at koncernen lige nu forhandler om køb af et amerikansk værft. Han afviser dog at afsløre navne eller beløb.

HD Hyundai sigter mod en årlig omsætning på 15-16 mia. kr. (3 mia. won) inden 2035 fra bygning af krigsskibe til den amerikanske flåde, siger Jeong i et interview med GCaptain på virksomhedens hovedkvarter i Ulsan.

USA er langt bagud

Hyundai har tidligere samarbejdet med amerikanske værfter, blandt andet Philly Shipyard, som mellem 2005 og 2017 byggede 22 produkttankere med koreansk design og support.

I april 2024 underskrev Hyundai en samarbejdsaftale om mulige regeringsprojekter. Siden er Philly blevet opkøbt af den sydkoreanske Hanwha-værftsgruppe.

Ifølge Jeong er det især rivaliseringen med Kina, der tvinger USA til at åbne sin værftsindustri for udenlandske aktører. I dag står Kina og Sydkorea tilsammen for 83 pct. af den globale produktion af handelsskibe, mens USA’s markedsandel er reduceret til blot 0,04 pct. Samtidig vokser kløften mellem den amerikanske og kinesiske flåde.

Løfter til USA om 150 mia. dollar 

Forhandlingerne om køb af et amerikansk værft kommer kort efter, at Sydkorea i juli forpligtede sig til at investere 150 mia. dollar i en amerikansk fond, der skal være med til at genrejse landets værftsindustri. 

Aftalen blev præsenteret som et led i præsident Trumps Make American Shipbuilding Great Again-initiativ, der giver koreanske værfter adgang til et marked, der i over 100 år har været lukket land. 

En af hovedårsagerne til værftsindustriens nedtur er, at amerikanske love som Jones Act og Byrnes-Tollefson-tilføjelsen, der forbyder udenlandske værfter at bygge amerikanske flådefartøjer.

– USA bliver nødt til at udnytte den infrastruktur og de kapaciteter, som dets allierede allerede har opbygget, til at overvinde en kortsigtet mangel på skibe, siger Jeong til GCaptain.

Han advarer dog om alvorlige barrierer for genrejsningen af den amerikanske skibsværftsindustri. Blandt de største er manglen på faglært arbejdskraft og et højt frafald blandt værftsarbejdere.

– På vores værft i Peru tog det tre til fem år, før oplæring og fastholdelse gav en ordentlig produktivitet. Jeg forventer, at USA vil møde de samme udfordringer med arbejdskraften, siger Jeong.

HD Hyundai i USA

  • Huntington Ingalls: I 2023 indgik Hyundai et forståelsespapir (MoU) med USA’s største flådeværft om vidensdeling og effektivisering i krigsskibsbyggeri.
  • Philly Shipyard (2005-2017): Samarbejde om 22 produkttankere, hvor Hyundai leverede design og indkøbssupport.
  • Philly Shipyard (2024): Indgik et forståelsespapir (MoU) om mulige amerikanske regeringsprojekter – inden værftet blev opkøbt af konkurrenten Hanwha.
  • Partnerskaberne har givet Hyundai erfaring i USA – nu vil koncernen sikre sig et egentligt værft.

Kilde: www.hd.com

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062