23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Den spæde begyndelse: Sådan fandt Danmarks 'fire store' deres første markeder

Danmarks historisk set største rederier har det til fælles, at de oprindeligt opdyrkede deres kernemarked i Nord- og Østersøen. Her giver Niels Storringgaard en introduktion til, hvordan Mærsk, Lauritzen, Torm og Norden oprindeligt opbyggede deres forretningsmodel   

A.P.  Møller-Mærsk, J. Lauritzen, Torm og Norden opererer selvsagt i forskellige forretningsområder inden for containerfart, bulkcarriers og tankskibe - disse rederier er i dag blandt verdens førende inden for hvert deres felt.

Men sådan var det ikke i de første år efter at rederierne blev etableret – de startede nemlig alle fire det samme sted og inden for det samme forretningsområde: Trampfart i Nord og Østersøen. De fire rederier blev grundlagt i perioden 1872-1904, hvor de startede med kulfyrede dampskibe, idet sejlskibenes tid var ved at være forbi, og det første motorskib ’Selandia’ først blev bygget i 1912.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047