En 30 år gammel LNG-tanker har i Singapore fået nyt liv som FSRU – en flydende enhed, der kan lagre naturgas i flydende form og omdanne den til gas igen til brug i elproduktion.
Den tidligere ’Northwest Stormpetrel’ fra 1994 er efter ombygningen omdøbt til ’Karadeniz LNGT Powership Americas’.
Transformationen er gennemført på Seatrium Admiralty Yard af Synergy Marine Group med danske Jesper Kristensen i spidsen. Med over 700 skibe under teknisk management er Synergy en af verdens største uafhængige skibsforvaltere.
Fra LNG-tanker til energianlæg
– At omdanne en 30 år gammel LNG-carrier til en fuldt funktionsdygtig FSRU er en enorm udfordring. Resultatet viser vores evne til at levere komplette løsninger til energisektoren – og ikke mindst vores fokus på sikkerhed og innovation, siger Jesper Kristensen, adm. direktør for Synergy Marine Group.
Den nye FSRU kan dagligt håndtere op til 150 mio. kubikfod gas og er designet til at operere offshore i ti år uden behov for dokning. Enheden kan både modtage LNG via skib til skib-overførsler, regasificere den og sende gassen videre til powerships – skibe, der er ombygget til flydende elværker og kan sejle på flere forskellige brændsler.
Ifølge Synergy kan denne kombination skære projektforløb ned fra år til måneder – en afgørende faktor i markeder, hvor energiefterspørgslen stiger, men infrastrukturen er begrænset.
Flydende kraftværker
Kunden er den tyrkiske energikoncern Karpowership, som driver verdens største flåde af powerships - der fungerer som flydende elværker, som kan kobles direkte på elnettet i lande med akut behov for strøm.
Når powerships kobles sammen med en FSRU, opstår et komplet flydende energianlæg: gassen importeres, lagres og regasificeres på FSRU’en, hvorefter den bruges som brændsel til elværksskibene. På den måde kan der leveres elektricitet til millioner af mennesker på få måneder, hvor et traditionelt kraftværk på land typisk tager år at opføre.
– Med den stigende globale efterspørgsel på pålidelig og renere energi redefinerer FSRU’er, hvor hurtigt LNG-to-power – altså kæden fra import af flydende naturgas til færdigproduceret strøm – kan etableres. Investeringerne i disse enheder er afgørende, udtaler Mehmet Katmer, direktør i Kinetics Energies, et selskab i Karpowership-gruppen.
Tekniske opgraderinger på ’Karadeniz LNGT Powership Americas’
- Konverteringen blev gennemført på Seatriums Admiralty Yard i Singapore under Synergy Marine Groups fulde projektledelse.
- Arbejdet omfattede udskiftning af mere end 100 ton stål og installation af 1,5 km kryogenrør til håndtering af flydende naturgas (LNG).
- Enheden er udstyret med nye fødepumper, som muliggør kontinuerlig udledning af LNG, samt ekstra sikkerhedsudstyr i form af Emergency Release Couplings (ERC) og Quick Release Hooks (QRH).
- FSRU’en kan både regasificere LNG og samtidig modtage fra andre skibe via ship-to-ship-transfer.
- Kapaciteten svarer til op til 150 mio. kubikfod naturgas om dagen, og enheden er konstrueret til at kunne operere offshore i ti år uden behov for dokning.