23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kinesisk olietørst udhuler EU's strammede oliesanktioner mod Rusland

Trods EU’s lavere olieprisloft fortsætter den russiske olieeksport. Kina øger importen, og skyggeflåden holder i stigende grad Ruslands søbårne olieeksport i gang

Selvom EU i juli sænkede prisloftet på russisk råolie fra 60 til 47,6 dollar pr. tønde, har det på ingen måde bremset de indtægter, der finansierer krigen i Ukraine.

Effekten er begrænset. Loftet gælder kun for olie, der transporteres med skib til EU – og unionen stod i foråret 2025 for blot omkring 6 pct. af Ruslands samlede olieeksport. Til gengæld aftog Kina og Indien tilsammen mere end 80 pct.

– Indtil videre har skrappere sanktioner og told kun haft en begrænset effekt på det samlede billede. Russisk olie fortsætter med at flyde, men med ændret geografi, siger en kilde fra skibsmæglerfirmaet Gibson Shipbrokers Ltd. til Hellenic Shipping News.

– Indiens tøven betyder mindre, for de indiske raffinaderier får stadig brug for russisk olie. I mellemtiden er det Kina, der har taget imod de ekstra mængder med stor entusiasme, tilføjer kilden.

Indien ned – Kina op

Tallene for august viser, at Indien reducerede sine indkøb af russisk råolie til omkring 1,35 mio. tønder om dagen – et fald på 10 pct. i forhold til juli.

Kina har til gengæld skruet op. Ifølge Gibson modtog kinesiske raffinaderier i august 250.000 tønder russisk råolie om dagen fra landets vestlige terminaler – en fordobling fra juli.

– Det tal afspejler både fristelsen ved højere rabatter og den sæsonbestemte mulighed for at sende råolie via den kortere nordlige søvej gennem Arktis i tredje kvartal, hvor isen tillader det, siger kilden.

Aframax’er mister terræn

EU’s lavere prisloft kan dog spores i Ruslands eksportmønstre. Ifølge Gibson har de mellemstore

Samtidig er billedet af Ruslands såkaldte skyggeflåde mundret. 

Ifølge Oxford Analytica stod flåden midt i 2024 for 70 pct. af landets søbårne olieeksport – herunder for 89 pct. af råolie- og 38 pct. af produkttankeksporten. 

Ifølge en analyse fra Crea var andelen af den russiske råolie eksporteret via skyggeskibe i maj 2025 faldet til omkring 46 pct., fordi flere skibe i år er blevet ramt af sanktioner og forsikringsrestriktioner.

Men samtidig fortsætter skyggeflåden ifølge Trafigura og Reuters med at vokse i absolutte tal, fordi Rusland hele tiden overtager nye, ældre tankskibe med uigennemsigtige ejerskaber. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062