Dansk færgefart er i vækst. I 2024 rejste over 30 millioner passagerer med færger til og fra danske eller udenlandske havne - heraf over 10 millioner på landets indenrigsruter.
Det fastslår brancheforeningen Færgerederierne i sin nye årsberetning for 2024, som blev fremlagt på foreningens årlige generalforsamling i sidste uge.
Genvalg til bestyrelsen
Ved generalforsamlingen var der genvalgt til Færgerederiernes formand, Carsten Jensen, der er adm. direktør i Nordic Ferry og formand for Molslinjen. Også Eric Grégoire, adm. direktør for Scandlines Danmark, og Molslinjens adm. direktør, Kristian Durhuus, fortsætter i bestyrelsen.
I en pressemeddelelse fra Færgerederierne glæder Carsten Jensen sig over genvalget og fremhæver, at branchen står midt i en periode med store investeringer i nye, mere klimavenlige færger.
– Der sker virkelig noget. Nye færger med eldrift og lavere emissioner er på vej ind i flåden, udtaler Carsten Jensen.
Elfærger til Kattegat og Femern
Blandt de større investeringer i sektoren nævner Færgerederiernes årsberetning Molslinjens ordre på to store batteridrevne katamaranfærger til Kattegat-forbindelsen. Færgerne bygges på det australske værft Incat og forventes leveret i 2026.
Rederiet Scandlines forbereder indsættelse af en ny elfærge på ruten mellem Rødby og Puttgarden. Færgen er emissionsfri under drift og ventes sat i drift, når testsejladserne er afsluttet.
Øernes livsnerver
Færgerederiernes fremhæver også udviklingen i 2024 uden for de danske hovedruter.
På Fanølinjen blev der arbejdet videre med flådefornyelse og reduceret miljøbelastning på overfarten Esbjerg–Nordby.
Samsø Rederi og Læsøfærgen tog initiativer for at forbedre drift og energieffektivitet, mens Sundbusserne mellem Helsingør og Helsingborg indførte delvis eldrift.
Flere af foreningens kommunale rederier igangsatte analyser og forprojekter til lavemissionsfærger, og arbejder bl.a. med hybridisering, skrogoptimering og automatisering for at reducere brændstofforbrug og sikre mere stabil drift.
Færgerederierne understreger samtidig behovet for, at fremtidige støtteordninger også omfatter ruter, hvor færgen er en nødvendig del af infrastrukturen – ikke blot et kommercielt tilbud.