Markedet i Middelhavet er brandvarmt. Og måske er det endnu varmere end de første prognoser forudså.
Det fortæller DFDS' chef for færgedivisionen Mathieu Girardin til Jyllands-Posten.
Hvor DFDS tidligere har anslået den årlige vækst i Middelhavs-markedet til seks til syv procent, lyder vurderingen nu på 10.
Og festen er kun lige begyndt, siger færgechefen, der ikke frygter, at nearshoring-tendensen har toppet.
- Nej. Vi ser tydeligt nogle makro- og handelspolitiske bevægelser i øjeblikket især fra USA. Men regionaliseringen i handelsbevægelser vil fortsætte i takt med, at virksomhederne vil styrke deres forsyningskæder. Det sker blandt andet ved at producere i emerging markets i Afrika, siger Mathieu Girardin.
Noget kunne tyde på, at Giradin har ret.
I hvert fald viser tal fra den lokale havnemyndighed i spanske Algeciras, at antallet af fragtkøretøjer derfra og til Tanger Med i Marokko er steget 137 pct. mellem 2013 og 2024.

DFDS ind i Middelhavet
I 2018 trådte DFDS ind på markedet i Middelhavet med overtagelsen af rederiet U.N. Ro-Ro i starten af tredje kvartal.
I 2023 købte DFDS færgeoperatøren FRS Iberia/Maroc og året efter stadfæstede rederiet deres tilstedeværelse med opkøbet af logistiknetværket EKOL Logistics. Inden for det seneste år har oprettet flere ruter under de lunere himmelstrøg.
Senest ved udgangen af august hvor DFDS overtog to færger fra rederiet Naviera Armas, der blandt andet driver færgefart mellem de Kanariske Øer, over Gibraltarstrædet og en del ruter mellem Spanien og Nordafrika.
Og det er netop trafikken over Gibraltar, som DFDS har overtaget for dermed at eliminere en konkurrent på overfarten.
Men der er rift om fragten på den 30 kilometer lange søvej mellem Afrika og Europa.
Således har Grimaldi rystet hele markedet, da koncernen gik all in på Middelhavs-fragten i tredje kvartal af 2024 med voldsom stor kapacitet og lave priser. Noget, der er direkte aflæseligt i DFDS' nyligt aflagte kvartalsregnskab, der endte med et underskud på 87 mio. kr.
- Det meste af netværket præsterede på linje med vores forventninger til kvartalet. Aktiviteterne i Middelhavet fortsætter med at være vores primære udfordring på indtjeningssiden, lød det i den forbindelse fra DFDS' topchef Torben Carlsen.