En ny rekord er rullet ind på Gøteborg Havn.
I første halvår af 2025 håndterede havnen 470.000 containere, mens jernbanetransporten nåede et rekordhøjt niveau med 55 pct. af containermængden fragtet på skinner.
Det viser havnens egen opgørelse, der netop er blevet offentliggjort.
Ifølge Claes Sundmark, vice president for salg og marketing i Gøteborg Havn, er effektiviteten i havnens logistiksystem steget markant.
- Vi flytter færre tomme containere og flere fuldt lastede, hvilket betyder, at hele værdikæden udnyttes bedre, siger han.
Jan-juni 2025 | Jan-jun 2024 | |
Container, TEU | 470.000 | 468.000 |
Jernbane, TEU | 260.000 | 249.000 |
ro/ro enheder | 272.000 | 270.000 |
Nye biler | 124.000 | 133.000 |
Passagerer | 579.000 | 256.000 |
Krydstogtanløb | 19 | 26 |
Energiprodukter mio. t | 9,4 | 10,9 |
Kilde: Gøteborg Havn |
Nye ruter til Baltikum og Asien
Driftsoperatøren APM Terminals kunne i juli notere sin bedste måned nogensinde med næsten 48.000 TEU.
Samtidig har sommeren budt på to nye søforbindelser: CMA CGM har åbnet en rute til Baltikum, mens Mærsk og Hapag-Lloyd har sat gang i en direkte linje til og fra Asien.
Men den mest markante udvikling finder sted på jernbanesiden.
Med en stigning på fire procent er knap seks ud af ti containere nu på skinner – en tendens, der især bæres af vækst i regionerne nord, syd og øst for havnen.
I Stockholm-området alene blev der i første halvår fragtet over 30.000 TEU med tog til Gøteborg.
Andre segmenter halter
Mens container- og jernbanetransporten altså går frem, er billedet anderledest i havnens øvrige segmenter.
Ro/ro-trafikken steg svagt med én procent, bilhåndteringen faldt syv procent til 124.000 køretøjer, og energiprodukter dykkede 13 procent til 9,4 mio. ton som følge af lave raffinaderimargener og planlagte stop.
Især tørbulk blev hårdt ramt med et fald på hele 43 procent til 155.000 ton, mens forarbejdede skovprodukter gik frem.
Krydstogtturismen havde en halvering sammenlignet med sidste år med kun 16 anløb i første halvår.