Nedgang i fragtmængderne udhuler resultat.
Det står der sort på hvidt i Royal Arctic Lines netop aflagte regnskab for første halvår af 2025.
Årsagerne - siger rederiet - skal findes i både dalende godsmængder internt i Grønland kombineret med et fald i importeret gods.
Det vender vi tilbage til.
For i absolutte tal er indtægterne i rederiet faldet med 30 mio. kr. sammenlignet med første halvår af 2024. Det svarer til en nedgang på fem pct.
Det er ikke på kort sigt hensigtsmæssigt at gennemføre væsentlige operationelle besparelser Royal Arctic Lines ledelse i regnskabet
Omsætningen er dykket 35 mio. kr., men bundlinjen har det faktisk bedre. Et underskud på 50 mio. kr. i første halvår af 2024 er nu forbedret til et underskud på 42 mio. kr.
Regnskabsår | H1 2025 | H1 2024 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 497,2 | 532,1 |
Bruttofortjeneste | 450,5 | 470,9 |
Driftsresultat | - 47,7 | - 57,1 |
Resultat før skat | - 53,3 | - 66,9 |
Periodens resultat | - 42,2 | - 50,1 |
Egenkapital | 591,5 | 638,1 |
Kilde: Halvårsregnskab fra Royal Arctic Line |
Skriften på væggen
Og allerede nu må Royal Arctic Line - med direktør Nils Clemensen i spidsen - sande, at man ikke når budgettet for 2025. Faktisk har bestyrelsen valgt at skrue kraftigt ned for forventningerne til årets resultat.
Det budgetterede niveau lød på 15-25 mio. kr. Nu er den nye prognose 1 til 10 mio. kr. Altså en nedjustering på - i værste fald - 24 mio. kr.
Rederiet slår dog fast, at der ikke umiddelbart bliver tale om besparelser.
- Det er vigtigt for kunderne, at sejlplanerne opretholdes, uanset at de samlede fragtmængder er lavere. Derfor er det ikke på kort sigt hensigtsmæssigt at gennemføre væsentlige operationelle besparelser. Hvis nedgangen må forventes at vare ved, kan det blive nødvendigt at gå i dialog med ejer og kunder for at opnå en bedre udnyttelse af den indsatte skibskapacitet.
Færdige byggeprojekter
Og så er vi tilbage ved godsmængderne.
For der bliver fragtet mindre gods både til og fra Grønland samt internt på øen.
De samlede fragtmængder er dalet 6 pct. Den interne fragt i Grønland er faldet med 17 pct., som primært handler om lukningen af Grønlands tapperi Nuuk Imeq i januar 2024. Det betyder, at der fragtes langt mindre øl, sodavand og returemballage rundt.
Eksporten er dalet 3 pct. og begrundes med lavere aktivitet i fiskeriet.
Rederiet vidste allerede ved indgangen til 2025, at fragtmængderne ikke ville stige.
Forventningen var nulvækst, så et fald på fem pct. må anses som en kedelig overraskelse.
Specifikt ses et fald i overstørrelsesgods dvs. biler, både og entreprenørmaskiner på henholdsvis 44 pct. og 30 pct. hvilket er godstyper, der især forekommer i forbindelse med anlægsprojekter.
Grønland har i de senere haft tre større anlægsprojekter, der skulle give selvstyret tre nye lufthavne: Nuuk Lufthavn stod som den første klar i november 2024, mens de i hhv. Ilulissat og Qaqortoq følger trop inden udgangen af 2026.
Det har i de forudgående år betydet at store mængder byggematerialer og entreprenørmaskiner skulle fragtes til Grønland, men i takt med at projekterne bliver færdige, falder mængden af disse godstyper igen.
Resten af 2025 forventer Royal Arctic Line et fem pct. fald i de samlede godsmængder, både for import og intern gods. Det stemmer overens med udviklingen i det netop overståede halvår.
Rederiet beholder dog forventningerne til eksporten, fordi fangstmængderne kan være en variabel størrelse. Første halvårs fald på tre pct. er dermed ikke nødvendigvis et tegn på en begyndende tendens.