Håndslag med konkurrent: DFDS opruster i Østersøen

DFDS griber dybt i tegnebogen.
Under ét døgn efter, at DFDS offentliggjorde købet af to færger og ditto ruter over Gibraltarstrædet, melder rederiet atter ud med en opgradering af kapaciteten.
DFDS har nemlig indgået en space charter aftale med det tyske færgerederi TT Line, der skal udvide kapaciteten på DFDS' Østersøruter med flere afgange og nye ruter.
Aftalen betyder højere frekvens på den kombinerede fragt- og passagerrute (ro/pax) Karlshamn-Klaipeda, som begge parter opererer i dag.
Aftalen giver desuden DFDS adgang til kapacitet på to TT Line-ruter: Klaipeda-Trelleborg og Klaipeda-Travemünde.
– Med denne aftale kan vi tilbyde både hyppigere afgange og adgang til nye destinationer, hvilket giver kunderne mere fleksibilitet og bedre valgmuligheder, siger Filip Hermann, vice president for Channel & Baltics hos DFDS.

Ruter og kapacitet
Aftalen betyder, at alle afgange mellem Klaipėda og Karlshamn – hvor både DFDS og TT-Line i dag sejler – nu bliver omfattet.
Samtidig får DFDS mulighed for at sælge kapacitet på TT-Lines ruter:
- Klaipėda–Karlshamn: op til 18 ugentlige afgange (passagerer og fragt)
- Klaipėda–Trelleborg: op til 5 ugentlige afgange (passagerer og fragt)
- Klaipėda–Travemünde: op til 6 ugentlige afgange (kun fragt)
For passagerer træder aftalen i kraft 1. oktober på Karlshamn-ruten og 1. november på Trelleborg-ruten. For fragt gælder ordningen allerede fra 1. oktober på alle tre ruter.
Selvom kapaciteten fremover deles mellem de to rederier, fastholder DFDS og TT-Line hver deres kommercielle aktiviteter. For kunderne betyder det, at de fortsat kan booke rejser gennem DFDS’ eget bookingsystem.
DFDS råder i dag over to ro/pax-færger på Karlshamn–Klaipėda og yderligere fire færger på ruter i Østersøen, der forbinder Tyskland og Sverige, Sverige og Estland samt Danmark og Litauen.