Finland mangler et internationalt skibsregister med nettoløn ligesom Danmark, Sverige, Estland og det øvrige Europa. Det er kommet for en dag, nu da den finske finansminister pønser på at skære 36 millioner euro på subsidier til Sverigesfærgernes servicepersonale.
Wasaline og Viking Line truer til gengæld med at flage deres færger til Sverige for at undgå den ekstra regning på over en kvart milliard danske kroner, der svarer til færgepersonalets skatter og sociale afgifter. Estland nævnes også som alternativ.
Sømandsforbundet Sjömans-Unionen taler med endnu større bogstaver end rederne mod forslaget, der kan skubbe mange finner i land.
I den svenske nettolønsordning beholder rederierne skatten, mens de finske rederier skal indbetale det opkrævede til staten, som derefter returnerer beløbet. Den finske metode med besætningstilskud betragtes som erhvervsstøtte, og den vil finansminister Riikka Purra fjerne for passagerskibene mellem Sverige og Finland.

Mister kontrol med handelsflåde
Forslaget vil angiveligt ikke indbringe en euro ekstra til den finske statskasse, tværtom, og landets forsyningssikkerhed svækkes, advarer adm. dir. Peter Ståhlberg, Wasaline.
- 90 pct. af handelsflåden, der sejler under finsk flag, ville skifte flag til et andet land, hvis forslaget bliver til virkelighed. Dette ville have en meget negativ indvirkning på forsyningssikkerheden. Finland er praktisk talt en ø. Vi har kun én landegrænse til EU, al anden trafik går via havet, siger Ståhlberg til YLE, der er Finlands modstykke til DR.
Det vil også ramme finske besætningsmedlemmer på passagerskibe, når der ikke længere gælder et skibssikkerhedskrav om finsk sprog, påpeger han.
Lønaftaler skal laves om
Indgrebet ville ramme samtlige Viking Lines 2000 medarbejdere i form af nye vilkår og ansættelsesaftaler, understreger informationsdirektør Johanna Boijer-Svahnström over for svenske medier. Det vil også betyde tabte skatteindtægter for Åland, der er et finsk selvstyreområde.
Ifølge YLE bakker Sjömans-Unionens formand, Joachim Alatalo, op om kritikken. Finske sømænd vil miste konkurrencekraft i forhold til svenskere og estere og i det hele taget gøre finsk søfart urentabel.
Indgrebet gælder ikke den egentlige besætning på broen og i maskinrummet. Ifølge fagforeningsformanden er omkring 80 pct. af besætningen på passagerbilfærger servicepersonale såsom tjenere og kokke.
Sparepakke
Det påtænkte indgreb er led i en sparepakke til 1 mia. euro (ca. 7½ mia. kr.) - og det er blot begyndelsen. Andre erhvervsordninger, universiteter, forskning, migration og udviklingshjælp rammes også af sparekniven.
Finnerne bakser med en svag økonomi og en statsgælden på 1.334 milliarder danske kroner. Samtidig afviser finansministeren i et interview med avisen Iltalehti blankt at sætte skatter og afgifter op.
Riikka Purra er formand for det nationalistiske parti ”De Sande Finner”, som bestræber sig på at styrke finsk uden større hensyn til Finlands svensktalende befolkningsgruppe, der bor i kystområder.
Kritikken er ”populistisk vrøvl”, erklærede hun på sidste uges pressemøde om det kommende finanslovforslag.
90 procent af handelsflåden, der sejler under finsk flag, ville skifte flag til et andet land, hvis forslaget bliver til virkelighed Peter Ståhlberg, CEO, Wasaline