X-Press Feeders svarer igen på milliardkrav fra Sri Lanka
Singaporeanske X-Press Feeders retter skarp kritik mod en afgørelse fra Sri Lankas højesteret, som pålægger rederiet at betale 1 mia. dollar i kompensation for miljøkatastrofen i forbindelse med 'X-Press Pearl'-forliset i 2021.
Det skriver Splash247.
Rederiet mener, at dommen ser bort fra basale retsprincipper, og at både skibets kaptajn og lokale agenter er blevet reelt dømt, før retssagerne mod dem overhovedet er afsluttet. Kaptajnen har i over fire år været underlagt et udrejseforbud og har ikke haft mulighed for at arbejde.
- Dommen bruger kaptajnen og agenterne som menneskelige sikkerheder for at presse ejerne og operatørerne til at efterkomme kravene, siger repræsentanter for X-Press Feeders ifølge Splash247 om sagen.
X-Press Feeders anfører, at selskabet allerede har betalt mere end 150 mio. dollar til bjærgning, plastoprydning og erstatning til fiskere. Rederiet advarer samtidig om, at kompensationsniveauet kan ramme både internationale rederier og srilankansk import og eksport, og opfordrer til en løsning, der balancerer miljøhensyn med økonomisk realisme.
Tilbageholdt information
Branden på 'X-Press Pearl' opstod da det skibet blev ramt af en salpetersyrelækage i en container, mens skibet sejlede fra Jebel Ali i De Forenede Arabiske Emirater. Anmodninger om at losse containeren blev afvist i både Qatar og Indien, og skibet fortsatte til Colombo, hvor det brød i brand og sank 2. juni 2021 blot 18 kilometer (næsten 10 sømil) fra kysten.
Dommen bruger kaptajnen og agenterne som menneskelige sikkerheder for at presse ejerne og operatørerne til at efterkomme kravene Talsperson for X-Press Feeders
Ifølge en 361 sider lang afgørelse fandt Sri Lankas højesteret, at rederiet og dets partnere var kollektivt ansvarlige for katastrofen, som medførte omfattende kemikalieudslip og verdens største dokumenterede udslip af plastpellets.
- Havforureningen resulterede i at 417 skildpadder, 48 delfiner og otte hvaler døde, og at en stor mængde fiskeracer skyllede i land efter forureningen, stod der i kendelsen ifølge TradeWinds.
Retten kritiserede operatøren, skibsføreren og agenten for at have tilbageholdt informationer om skadens omfang, hvilket forhindrede myndighederne i at reagere i tide. Første rate af erstatningsbeløbet lyder på 250 mio. dollar og forfalder 23. september, men nu har rederiet altså taget bladet fra munden og råbt op mod dommen.