Politisk kovending sikrer entydig opbakning til øfærge i modvind

Samsø-færgen 'Lilleøre' har pludselig entydig opbakning i byrådet.
Efter mange år som politisk varm kartoffel, er det nu et enigt byråd, der står bag driften af 'Lilleøre', der sejler Sælvig-Aarhus.
Venstre og Konservative har ellers plæderet for at nedlægge færgen, fordi partierne ikke mente, at det var en forsvarlig forretning for kommunens budget.
Men nu er retorikken pludselig en anden fra de to partier. Det skriver TV2 Østjylland.
- Du kan godt sige, at vi har vendt på en tallerken, men vi sidder jo ikke på posten for at være populære, men for at varetage øens interesser. Vi vælger at tage et nyt standpunkt, fordi det er det bedste for øen. Jeg kan ikke længere se, at der er noget godt ved at tage færgen ud af drift, siger borgmesterkandidat for Venstre Anita E.H. Olesen til mediet.
Modvind fra start
Venstre og Konservative har været imod færgen siden 2015, hvor de første planer om en hurtigrute mellem Samsø og Aarhus blev født.
Partierne mente ikke, at driften ville rentabel, og at der overhovedet var et behov for en hurtigoverfart mellem Samsø og Aarhus Midtby.
Færgen blev dog til virkelighed og blev indsat på ruten i april 2021. Det politiske færgeslagsmål fortsatte dog, og så sent som i efterårets budgetforhandlinger var det på dagsordenen, hvorvidt færgeruten skulle bestå eller ej.
Et snævert flertal - uden om Venstre og Konservative - valgte dog at bevare færgedriften ind i 2025.
Millionunderskud
Hurtigfærgen 'Lilleøre' kom i drift i 2021, men har ikke været den succes, rederiet og kommunen havde drømt om.
Sidste år præsterede rederiet et dundrende underskud - blandt andet fordi, færgen gentagne gange skulle repareres.
Ifølge TV2 Østjyllands opgørelse lå færgen stille hver femte dag i 2023 på grund af reparationer.