Vandsmurte lejer sænker driftsomkostningerne og skåner havet

I både USA og Canada er det efterhånden standard at anvende vandsmurte lejer til stævnrør og rorbrønde – især for at undgå oliefilm i havne og sårbare farvande. I Danmark derimod holder man fast i olie, selvom saltvand både er billigere, renere og potentielt mere skånsomt mod miljøet.
”Man skulle tro, at især fiskeriet havde en interesse i rent vand, men det er stadig meget sjældent at se vandsmurte løsninger i Danmark,” siger Henrik Ziska Damsgard, indehaver af Damzgard Mechanics og dansk enedistributør for canadiske Thordon Bearings, der har specialiseret sig i olie- og fedtfrie polymersystemer.
Med olie skal man analysere, skifte og påfylde løbende. Vand giver sig selv. Der er færre komponenter, og tætningerne holder længere. Henrik Ziska Damsgard
Mere end bare smøring
Den grundlæggende idé i et vandsmurt stævnrør er enkel: Man pumper havvand ind for at afkøle og smøre akslen, hvilket fjerner behovet for olie og avancerede tætningssystemer. Det reducerer både driftsomkostninger, risiko for lækage og miljøpåvirkning.
”Med olie skal man analysere, skifte og påfylde løbende. Vand giver sig selv. Der er færre komponenter, og tætningerne holder længere,” forklarer Henrik Ziska Damsgard. Etableringen er typisk lidt dyrere, men på sigt får man både lavere vedligehold og bedre driftsøkonomi.
“I USA og Canada er vandsmurte løsninger mere almindelige end oliesmurte, men i Danmark og Europa halter vi lidt bagefter på denne front,” siger Henrik Ziska Damsgard.
Potentiale i den grønne omstilling
Udviklingen går dog i den rigtige retning. Flere nybyggede el-færger og patruljeskibe – heriblandt en del af Hjemmeværnskutterne fra 1990’erne – anvender allerede vandsmurte løsninger. Henrik Ziska Damsgard ser et stort potentiale i fremtidens skibsdesign, hvor både miljøhensyn og driftsoptimering vejer tungt.
”Det er en teknologi, der både giver mening og virker i praksis. Vi skal bare blive bedre til at tænke langsigtet og vælge løsninger, der holder – for både havet og økonomien,” siger han.
Teknisk sparring og tilpasning
Damzgard Mechanics er ikke bare leverandør. Med baggrund som teknisk chef hos Hundested Propeller i 13 år tilbyder Henrik Ziska Damsgard også teknisk sparring og konstruktionshjælp til både værfter og designere, der vil skifte til de nye komponenter.
”Vi fungerer også som tegnestue og kan hjælpe med tilretning af konstruktioner, så Thordons produkter implementeres bedst muligt – fx ved at erstatte bronzelejer med det selvsmørende ThorPlas-Blue, som kan klare høje laster og kræver minimal vedligeholdelse,” fortæller han.
FAKTA: Damzgard Mechanics
Damzgard Mechanics er en specialiseret designvirksomhed, der er leverer avancerede løsninger til den maritime industri. Virksomheden fokuserer på reparation, vedligehold og design af mekaniske komponenter til skibe og offshore-installationer – herunder aksler, gear og propeludstyr. Damzgard Mechanics er autoriseret dansk distributør for Thordon Bearings.
Se mere på www.damzgard.com
Kilde: Damzgard Mechanics