DFDS vil laste fartøjer med simpel matematik

DFDS er gået matematisk til værks.
I samarbejde med DTU, RUC og en række andre fagfolk har rederiet afsøgt digitale og matematisk baserede løsninger til at gøre godstransporten mere simpel og klimavenlig.
Udfordringen har været, at lastbiltrailere ofte ankommer sent til færgelejet. Når lastningen af ro-rofartøjet begynder, er det derfor stadig usikkert, både hvor meget last, der skal være plads til – og hvad lasten vejer.
Det noget nært umuligt at pakke skibet med den mest optimale vægtfordeling.
Men nu er en matematisk model blevet sat til at knække det problem.
- Det viste sig, at vi med matematisk optimering kan planlægge placeringen af lasten på skibet, så vægtfordelingen bliver så god som mulig for at sikre stabilitet og optimere skibets placering på vandet. Vores undersøgelse indikerer også, at modellen kan være brugbar, selvom 60 pct. af godset ikke er ankommet, når lastningen starter, og vi ikke ved, hvornår eller om det kommer, siger professor Dario Pacino, DTU, der har været leder af samarbejdsprojektet.

Mange ubekendte
Dario Pacino indrømmer, at der er tale om en stor matematisk model, fordi den skal kunne rumme de mange variabler og begrænsninger, lastningen af et skib kommer med.
Modellen sikrer, at godset bliver fordelt, så vægten på skibet er bedst mulig. Det betyder, at de mange ballasttanke med vand, der er på skibet for at kunne udligne eventuel uligevægt, ikke bliver taget i brug i samme udstrækning som tidligere.
- Der kan være rigtig meget vand i ballasttankene på sådan et skib. Så når vi ved hjælp af modellen nedbringer mængden væsentligt, har det stor betydning for brændstofforbruget og dermed klimapåvirkningen, siger Dario Pacino.
Det viste sig, at vi med matematisk optimering kan planlægge placeringen af lasten på skibet, så vægtfordelingen bliver så god som mulig for at sikre stabilitet og optimere skibets placering på vandet. Dario Pacino, projektleder, DTU
Han fortæller, at kunstig intelligens også blev testet som værktøj undervejs, og at samarbejdets partnere arbejder videre i den retning.
Molslinjen har tidligere indført kunstig intelligens i pakningen af fartøjer. Det kan du læse om her.
Projektets parter
- DTU
- SDU
- RUC
- Tallin University of Technology
- DFDS
- VizTrack
- Kockumation*
- Ange Analytics*
*De to sidste virksomheder er underleverandører til DFDS.
En startup blev født
Et andet af de områder, DFDS-projektet har undersøgt, er at identificere trailerne på havnen for at sikre hurtigere lastning.
- Containere har et identifikationsnummer, der altid er placeret samme sted og skrives på samme måde. Det er helt standardiseret. Men på trailerne kan identifikationsnummeret sidde hvor som helst og være skrevet på mange måder – måske bare med kridt, siger Head of Innovation & Partnerships Mads Bentzen Billesø, DFDS.
- Samtidig er det en udfordring, at trailerne nogle gange ikke er placeret på den standplads, lastbilchaufføren fik anvist ved ankomsten til havnen. Hvis chaufføren læser nummeret forkert eller ikke kan finde den rigtige plads, bliver traileren placeret et andet sted end det, der er noteret i systemet, siger han.
En løsning til at identificere trailerne har været en del af samarbejdet.
Resultatet blev så godt, at projektet affødte en startup-virksomhed, VizTrack. Bag startup’en står forskere fra universitetet i Talinn, der i løbet af projektet har udviklet software og et køretøj forsynet med kameraer, der bruges til at finde trailerens id-nummer og identificere, hvor på havnen den står.
VizTracks løsning, der giver det ønskede overblik over, hvor trailerne er placeret, er allerede markedsført til havne verden over.

Kortere tid i havn
Indsatsen med at undersøge, hvordan flere digitale løsninger kan hjælpe ro-ro-transporten har også haft fokus på at begrænse skibenes tid i havn ved at laste og losse samtidig.
- Vi kan bruge nye digitale værktøjer til at understøtte vores arbejde med at laste og losse skibene endnu hurtigere, og til at optimere kørslen med tugmasters, som vi bruger til at flytte trailere på terminalen. Det vil være en stor gevinst for os at kunne reducere den tid, skibet ligger stille i havn, siger Mads Bentzen Billesø.
Indsatsen fortsætter med ansættelsen af en erhvervs-ph.d. i DFDS, der skal videreudvikle løsningerne og komme et skridt videre med, hvordan kunstig intelligens kan inddrages i planlægningen af lastning og losning af RoRo skibene.
- Vi har samarbejdet med blandt andre DTU på projekter i mange år, og vil gerne fortsætte med det. Det er med til at sikre, at vi får adgang til den nyeste viden og forskning, som vi kan bruge til at udvikle nye løsninger, forklarer Mads Bentzen Billesø.
Hvis chaufføren læser nummeret forkert eller ikke kan finde den rigtige plads, bliver traileren placeret et andet sted end det, der er noteret i systemet Mads Bentzen Billesø, Head of Innovation & Partnerships, DFDS.