23948sdkhjf

Ærø er ét skridt nærmere en ny transportdirektør

22 har søgt om at blive Ærøs nye transportdirektør. Kommunaldirektøren håber, stillingen er besat inden for få uger

22 ansøgere.

Så mange har ansøgt om at blive transportdirektør i Ærø Kommune.

Stillingen har været slået op hen over sommeren, fristen udløb mandag og torsdag skal ansættelsesudvalget i gang med at nærlæse ansøgninger. 

Det fortæller kommunaldirektør i Ærø Kommune Allan Krogh Filtenborg til Fyens Stiftstidende. Kommunaldirektøren har i øvrigt selv været konstitueret transportdirektør, efter Kim Nielsen forlod posten.

Han fortæller til mediet, at ansættelsesudvalget for første gang rummer tre byrådspolitikere ligesom kommunaldirektøren sidder med samt en repræsentant fra Ærøfærgerne. 

Som noget andet nyt bliver den nye transportdirektør en del af kommunens direktion, hvor kommunaldirektøren, teknikdirektøren og velfærdsdirektøren sidder.

Jobbeskrivelsen er også ændre lidt, siden Kim Nielsen søgte stillingen tilbage sidste efterår. 

- Vi lægger lidt mere vægt på, at man har maritim erfaring. Samtidig skal man have ledelseserfaring - gerne fra en toplederstilling - og erfaring med at arbejde i en politisk styret organisation, siger Allan Krogh Filtenborg.

Kommunaldirektøren håber at have en ny transportdirektør på plads 1. oktober eller 1. november.

Justeret stilling

Ærø Kommune er på jagt efter afløseren til Kim Nielsen, der forlod posten som transportdirektør tilbage i juni efter bare otte måneder i jobbet.

- Transportdirektør Kim Nielsen fratræder i gensidig forståelse med Ærø Kommune, begrundet i forskellige opfattelser vedrørende ambitionsniveauet i udviklingen af Ærøfærgerne, skrev kommunen den gang. 

Kim Nielsen tiltrådte i oktober 2024 på direktørposten i Ærøfærgerne fra en rolle som driftsdirektør i entreprenør- og anlægsgartnervirksomheden Forstas og tidligere som leder af Bygningsdrift i Sorø Kommune.

Til Ærø Dagblad sagde Kim Nielsen, at hans selvstændige tilgang bragte ham i konflikt med ø-kommunens ledelse, men siger også, at det har været spændende at være med til at optimere Ærøfærgernes organisation og lægge fundamentet til en eldreven færgeflåde.

Gensidig forståelse

Oprindeligt fik Kim Nielsen netop til hovedopgave at lede anskaffelsen og implementeringen af to nye eldrevne færger.

Men i november aflyste kommunalbestyrelsen el-færgerne på grund af prisoverskridelser i forhold til de oprindelige estimater. Derefter rettede Kim Nielsen i stedet sit fokus mod drift og rationalisering af det kommunale rederi, der driver tre færgeruter i det sydfynske øhav.

En kilde tæt på forløbet fortæller til Ærø Dagblad, at kommunens ønske om detaljeret indflydelse på rederiets driftsbeslutninger er stødt sammen med Kim Nielsens ønske om frihed i de operationelle beslutninger.

Ifølge kilden mødte driftsdirektøren desuden "modstand mod effektiviseringer og ændringer i den daglige drift".

Også Ærøfærgernes hidtidige projektleder for el-færgen 'Ellen' og de to nu aflyste el-færger, Cecilie Lassen forlod rederiet til fordel for en stilling som projektleder i Banedanmark.

Ærøfærgerne er et kommunalt ejet rederi som driver tre færgeruter: Søby–Fynshav med 'Ellen' samt Søby-Faaborg og Ærøskøbing–Svendborg med to konventionelle færger. Desuden betjener det private rederi ÆrøXpressen ruten Marstal–Rudkøbing.

Søfart braget et interview med Kim Nielsen, da han tiltrådte. Det kan du læse her

Læs også:

Kommunal færgedirektør er fortid efter bare otte måneder

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.076