73 skibe tilbageholdt - havnestatskontroller fandt 252 kritiske fejl

I andet kvartal 2025 blev 73 DNV‑klassede skibe tilbageholdt ved havnestatskontrol, også kendt som Port State Control (PSC), rapporterer DNV.
Sikkerhedskontrollerne bidrager til at fastholde et højt sikkerhedsniveau i international skibsfart og giver rederier mulighed for at rette op på systemiske svagheder, før de fører til alvorlige hændelser.
Langt størstedelen af inspektionerne og tilbageholdelserne fandt sted i havne tilknyttet Paris MoU og Tokyo MoU, som er de to internationale samarbejder, der koordinerer havnestatskontroller i henholdsvis Europa/Nordatlanten og Asien/Stillehavsregionen.
De to regioner stod for over 80 pct. af PSC-inspektionerne af skibe klassificeret af DNV i årets andet kvartal. Container- og bulkfartøjer var de skibstyper, der oftest blev tilbageholdt som følge af fundne mangler.
Container- og bulkskibe med mangler
Sammenlagt blev der registreret 252 "detainable deficiencies", fordelt over kategorier som brandsikkerhed, nødsystemer, redningsudstyr og navigationsudstyr.
En stor del af tilbageholdelserne skyldtes mangler i skibenes sikkerhedsledelsessystemer (ISM) – en fejltype, der ofte vægtes særligt højt af havnemyndighederne, fordi den kan indikere systematiske brud på drifts- og sikkerhedsprocedurer.
- ISM‑relaterede mangler er fortsat en af hovedårsagerne til, at DNV‑klassede skibe tilbageholdes, skriver DNV.
Klasseselskabet advarer om, at gentagne eller ikke-udbedrede tekniske fejl kan udvikle sig til ISM-relaterede afvigelser.
Klassificeringsselskabet anbefaler derfor skibsoperatører at anvende værktøjer som PSC Planner samt at foretage dybdegående interne analyser, hvor systemiske mønstre opstår.