23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

73 skibe tilbageholdt - havnestatskontroller fandt 252 kritiske fejl

Containerskibe og bulk carriers var de hyppigste fartøjstyper, som blev tilbageholdt i klasseselskabet DNV's havnestatskontroller i andet kvartal i år

I andet kvartal 2025 blev 73 DNV‑klassede skibe tilbageholdt ved havnestatskontrol, også kendt som Port State Control (PSC), rapporterer DNV. 

Sikkerhedskontrollerne bidrager til at fastholde et højt sikkerhedsniveau i international skibsfart og giver rederier mulighed for at rette op på systemiske svagheder, før de fører til alvorlige hændelser. 

Langt størstedelen af inspektionerne og tilbageholdelserne fandt sted i havne tilknyttet Paris MoU og Tokyo MoU, som er de to internationale samarbejder, der koordinerer havnestatskontroller i henholdsvis Europa/Nordatlanten og Asien/Stillehavsregionen.

De to regioner stod for over 80 pct. af PSC-inspektionerne af skibe klassificeret af DNV i årets andet kvartal. Container- og bulkfartøjer var de skibstyper, der oftest blev tilbageholdt som følge af fundne mangler.

Container- og bulkskibe med mangler 

Sammenlagt blev der registreret 252 "detainable deficiencies", fordelt over kategorier som brand­sikkerhed, nød­systemer, redningsudstyr og navigationsudstyr. 

En stor del af tilbageholdelserne skyldtes  mangler i skibenes sikkerhedsledelsessystemer (ISM) – en fejltype, der ofte vægtes særligt højt af havnemyndighederne, fordi den kan indikere systematiske brud på drifts- og sikkerhedsprocedurer.

- ISM‑relaterede mangler er fortsat en af hovedårsagerne til, at DNV‑klassede skibe tilbageholdes, skriver DNV. 

Klasseselskabet advarer om, at gentagne eller ikke-udbedrede tekniske fejl  kan udvikle sig til ISM-relaterede afvigelser. 

Klassificeringsselskabet anbefaler derfor skibsoperatører at anvende værktøjer som PSC Planner samt at foretage dybdegående interne analyser, hvor systemiske mønstre opstår.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125