23948sdkhjf

Usikkerhed om Panamas havnekontrakter kan åbne for nye aktører

Mulig annullering af CK Hutchison's koncession truer driften af Panamas to nøglehavne 

To af Panamas vigtigste havneterminaler kan stå over for markante ændringer i ejerforholdene.

For landets præsident, José Raúl Mulino, har åbnet for, at nye offentlig-private partnerskaber kan tage over, hvis landets højesteret vælger at annullere den eksisterende kontrakt med CK Hutchison Holdings.

Det skriver Financial Times.

Panama Ports Company (PPC), som er 90 pct. ejet af det Hongkong-baserede CK Hutchison, har siden 1997 drevet Panamas havne i Balboa og Cristobal, som er strategisk placeret ved hver sin ende af Panamakanalen.

Koncessionen blev fornyet i 2021, men er nu under juridisk undersøgelse, fordi landets generalrevisor har indbragt to sager for højesteret. Han påpeger mulige uregelmæssigheder og underbetalinger. Generalrevisor Anel Flores erklærer til Financial Times, at fornyelsen skete uden korrekt tilladelse og uden at sikre, at Panama fik et passende økonomisk afkast.

Konflikten har tiltrukket international opmærksomhed, især fra USA og Kina, da havnene anses som strategiske geopolitiske knudepunkter. 

USA har bakket op om et konkurrerende bud fra BlackRock og Mediterranean Shipping Company. 

Omvendt har Kina modsat sig konkurrerende bud fra BlackRock og Mediterranean Shipping Company (MSC). I stedet har landet forsøgt at påvirke processen ved at få det statsejede kinesiske rederi COSCO inkluderet i overtagelseskonsortiet – angiveligt med vetoret.

Et muligt udfald af sagen er, at Panama må genudbyde driftskontrakterne, hvilket kan udløse dyre retssager fra CK Hutchison for politisk motiveret ekspropriation.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.069