Shippinggigant under pres: Marginer smuldrer i containerforretningen

Franske CMA CGMs kerneforretning, containerfragt, leverer lavere indtjening og faldende marginer i andet kvartal. Det sker på trods af stabile volumener og svag vækst i toplinjen. Logistik og terminaler trækker op, men kan ikke skjule, at shippingforretningen er under pres i en geopolitisk usikker verden.
CMA CGM omsatte i kvartalet for 13,17 mia. dollar – stort set uændret fra året før. Driftsresultatet faldt med 7,9 pct. til 2,28 mia. dollar, og nettooverskuddet blev 521 mio. dollar mod 661 mio. dollar i samme kvartal sidste år. Driftsmarginen landede på 17,3 pct., hvilket er 1,5 procentpoint lavere end året før.
Den største udfordring ligger i containerdivisionen, som fortsat er selskabets ubestridt største forretningsområde. Her blev der transporteret 5,97 mio. teu – en volumen på niveau med sidste år – men til lavere priser og højere omkostninger. Det betød et fald i omsætningen på 1,5 pct. til 8,16 mia. dollar og et dyk i driftsindtjeningen på næsten 20 pct. til 1,58 mia. dollar. Driftsmarginen faldt markant fra 23,9 til 19,4 pct.
Diversificering som løsning
Det er med andre ord koncernens kerneaktivitet, der trækker ned. CMA CGM peger på fortsat uro i Rødehavet og omlægning til længere og dyrere sejlruter uden om Suezkanalen som en væsentlig forklaring. Samtidig er markedet præget af svagere efterspørgsel og lavere rater end i de foregående år.

Logistikdivisionen, CEVA Logistics, leverede til gengæld et mere stabilt bidrag. Omsætningen faldt med 3,7 pct. til 4,61 mia. dollar, men driftsresultatet steg med 2 pct. til 459 mio. dollar, hvilket løftede marginen til 9,9 pct. Det viser, at logistikforretningen i højere grad er i stand til at holde niveau og tjene penge under usikre markedsvilkår.
De mest markante vækstrater kom dog fra koncernens øvrige aktiviteter – havneterminaler, luftfragt og medieinvesteringer – hvor omsætningen steg med 62,7 pct. til 1 mia. dollar. Driftsresultatet blev næsten femdoblet til 239 mio. dollar med en margin på 23 pct. CMA CGM fremhæver integrationen af havneoperatøren Santos Brasil og investeringer i luftfragt som centrale drivere bag væksten.
Ifølge koncernchef Rodolphe Saadé viser regnskabet værdien af koncernens bredere forretningsmodel i en tid med øget geopolitisk og økonomisk usikkerhed:
– Resultaterne viser relevansen af vores diversificeringsstrategi inden for terminaler, logistik og luftfragt, udtaler han i forbindelse med regnskabet og peger samtidig på fortsatte investeringer i digitalisering og grøn omstilling.
Men bag det strategiske overskud står stadig en shippingforretning med faldende marginer og øget omkostningspres. Containerfragt er og bliver CMA CGMs økonomiske fundament, og her går det i den gale retning – trods pæne bidrag fra koncernens andre ben.