Suez-rabat trækker storrederier tilbage til kanalen

En midlertidig rabatordning på 15 pct. for store containerskibe har givet visse resultater for Suez-kanalen, hvor de to containerrederier CMA CGM og MSC nu igen har sendt enkelte skibe gennem den strategiske vandvej.
Det skriver TradeWinds.
Ordningen, som gælder i 90 dage fra den 15. maj, har ifølge Suez Canal Authority (SCA) ført til seks CMA CGM-transitter og fire fra MSC. Det seneste skib, der passerede, var CMA CGM Zephyr med en kapacitet på 15.356 TEU.
Denne sejlads er dermed den tiende for containerskibe, der transiterer gennem Suezkanalen efter succesen med de incitamenter og fleksible markedsføringstiltag, som SCA for nylig har vedtaget for at tiltrække trafik til kanalen igen, udtaler Suez Canal Authority på det sociale medie X.
CMA CGM har opretholdt enkelte transitter under eskorte af franske og italienske flådefartøjer som en del af EU’s Aspides-mission i området. MSC, der har undgået ruten siden december 2023, sendte sit første skib, MSC Antonia, gennem Bab el-Mandeb-strædet i begyndelsen af juli.
Trods rabatter og øget sikkerhed er containertrafikken gennem Rødehavet fortsat lav. Ifølge Clarksons-data ligger det gennemsnitlige antal daglige transitter på kun 4,3, sammenlignet med 16–18 daglige krydsninger i oktober 2023 ifølge TradeWinds.
Situationen forværredes tidligere i juli, da Houthi-oprørere genoptog angrebene og sænkede to fragtskibe, hvilket kostede op mod ni søfolk livet.