23948sdkhjf

Kina vil have statsejede Cosco med i ejerkredsen af havne i Panamakanalen

Kanalens havne står over for et muligt salg til et konsortium, men den kinesiske stat vil altså også have en bid af kagen gennem Cosco

Den kinesiske regering presser på for medejerskab, når havnene i Panamakanalen inden længe ventes at skifte hænder.

Det skriver Wall Street Journal.

Nærmere bestemt ønsker Kina, at det statsejede rederi Cosco skal have en ejerandel i havnene, som lige nu står til at blive solgt til en konsortium ledet af Blackrock.

Ifølge mediet er den kinesiske regering klar til at blokere aftalen, hvis ikke Cosco får en plads ved bordet.

Det er det kinesiske havneselskab CK Hutchison, der sad på 90 pct. Panama Ports Company, som driver havneterminaler i de panamanske byer Balboa og Cristóbal. Men efter pres fra USA's præsident, Donald Trump, er havnene sat til salg.

Blackrock, MSC og Hutchison er alle åbne over for at indlemme Cosco i ejerkredsen, skriver Wall Street Journal på baggrund af anonyme kilder.

Siden starten på sin anden præsidentperiode har Trump lagt pres på Panama, som han anklager for at være under kinesisk kontrol. Det har fået præsidenten til at true med at tage Panamakanalen tilbage. USA afhændede i 1999 kontrollen med Panamakanalen til landet selv.

Siden har Kina ifølge præsidenten overtaget kanalen. Presset fra præsidenten fik ifølge Bloomberg News regeringen i Panama til at overveje at opsige sin aftale med CK Hutchison.

Det er imidlertid usandsynligt, at parterne når til enighed, før den tidligere aftalte slutdato for eksklusive forhandlinger mellem Blackrock, MSC og Hutchison udløber 27. juli, oplyser kilder med kendskab til forhandlingerne. Parterne kan ikke indgå en aftale, der inkluderer Cosco, før eksklusivitetsperioden udløber, skriver Wall Street Journal.

.\\˙ MarketWire

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087