Uheldig og unødvendig: Kritikere langer ud efter ny scrubberlov

Ikke alle er lige begejstrede for den nye scrubberlov.
15 europæiske lande er netop blevet enige om et total forbud mod vaskevand og rester fra udstødningsgasrensningssystemer, der bruges til at fjerne svovloxider fra et skibs udstødning, når det bruger tung bunkerolie i motorerne.
Men nu møder aftalen kritik fra en række rederier, der har installeret scrubbere ombord.
Det skriver Tradewins.
Scrubbere er et accepteret middel til at overholde grænseværdierne for svovl i brændstof i henhold til europæiske og internationale regler, men der har været heftig debat om, hvorvidt de også fjerner andre toksiner og tungmetaller, som risikerer at ende i havet, når vaskevandet eller restprodukterne udledes.
Skibsejere med scrubbere ombord har hævdet, at dette ikke er tilfældet.
Clean Shipping Alliance (CSA), der består af redere som Carnival, Torm og DFDS, der har foretaget store investeringer i scrubberteknologi, sagde, at beslutningen skaber en tvivlsom præcedens.
CSA's formand og Carnivals vicepræsident for skibsbygning, kaptajn Mike Kaczmarek, udtalte:
- Vi ser ikke skridtet som 'historisk', men det er uheldigt og unødvendigt.
- Dette vil selvfølgelig have en indvirkning, herunder yderligere komplicering af det allerede komplekse kort over miljørestriktioner for skibsfart i Europa, men derudover er vi meget skuffede over det lave niveau af troværdig videnskab, som OPSPAR (landende bag beslutningen, red.) bruger til at understøtte denne beslutning, herunder en total mangel på beviser for nogen skade på havmiljøet, siger han.
Forbuddet gælder i kystfarvande fra 2027 for åbne scrubbere og fra 2029 for lukkede scrubbere.