Dyr omvej: Rute syd om Afrika koster flere tabte containere

576 tabte containere.
Det er status over mængden af tabt gods fra verdens skibe ifølge en ny rapport, som World Shipping Council netop har udsendt.
Tallet udgør en stigning i forhold til det historisk lave niveau i 2023, hvor 221 containere endte i havet. Men 2024-tallet er stadig markant under gennemsnittet for de seneste 10 år på 1.274 containere.
Det vidner om, at søfarts- og shipping branchen stadig gør fremskridt inden for sikkerhed og forebyggelse, lyder konklusionen fra World Shipping Council.
- Årets rapport bekræfter, at langt de fleste containere transporteres sikkert over verdenshavene. Men selv én tabt container er én for meget, udtaler Joe Kramek, President & CEO i World Shipping Council
På trods af disse udfordringer forblev andelen af tabte containere i forhold til de transporterede meget lav – blot 0,0002 procent af de cirka 250 millioner containere, der blev transporteret globalt i 2024.
Tab i Afrika
World Shipping Council konkluderer, at uro i Rødehavs-regionen har spillet ind i stigningen i antallet af tabte containere.
Mange rederier omlagde skibsruterne væk fra Det Røde Hav til fordel for en længere sejlads syd om Afrika. Det betød bl.a., at antallet af skibspassager rundt om Kap Det Gode Håb steg med 191 pct. i forhold til 2023.
Sejlads syd om Afrika er langt fra et ufarligt alternativ, hvilket bidrog til en koncentration af tab. Sydafrikas Maritime Safety Authority vurderer, at omkring 200 - altså over en tredjedel af det samlede antal - containere alene gik tabt i denne region.
- På trods af branchens vedvarende indsats for at forhindre tab, har omlægningen af ruter væk fra Rødehavet og omkring Kap Det Gode Håb – for at holde verdenshandlen i gang – betydet, at rederierne nu sejler gennem en af verdens mest udfordrende ruter, som fremhævet i denne rapport, udtaler Joe Kramek.
Rapporten fremhæver fortsatte indsatser i containerrederibranchen for at forbedre håndtering, stuvning og sikringspraksis.
World Shipping Council ser også frem til ny IMO-regulering, der pålægger kaptajnen og rederier at rapportere samtlige tabte containere - også hvis disse spottes til søs. Reglerne indføres i 2026.