Ny konvention bliver fødselshjælper for sikre skibsophug

Dødsulykker, forurening og tvivlsomme arbejdsforhold.
Skibsophug verden over har været kritiseret for mangt og meget, og nu skal en ny international konvention gøre arbejdet mere sikkert for de ansatte på ophugningsstederne og samtidig sikre en mere miljørigtig nedbrydning af verdens fartøjer.
En opgørelse viser, at 87 pct. af verdens skibe hugges op i Asien - særligt i lande som Indien, Pakistan og Bangladesh.
EU har siden 2013 haft en forordning om skibsophug, men fordi arbejdet primært ligger i Asien, er det afgørende, at der også globalt kommer til at gælde standarder for ansvarlig ophugning af skibe.
Sådan lyder det fra Miljø- og Ligestillingsministeriet.
Og nu kan en konvention på området endelig træde i kraft med international virkning.
Hongkongkonventionen blev vedtaget af IMO i 2009 med det formål at sikre, at ophugning af skibe foregår på en sikker og miljømæssig forsvarlig måde. Danmark ratificerede konventionen i 2017, men først i 2023 havde så mange lande ratificeret, at ikrafttrædelsesbetingelserne blev opfyldt, så konventionen kan træde i kraft efter 24 måneder, hvilket vil sige den 26. juni 2025.
- Når et skib skal ophugges og genanvendes, skal det ske på en måde, der ikke skader miljøet. Der skal være styr på, at farlige stoffer, som asbest, PCB og kviksølv, håndteres korrekt, så de ikke havner i jorden eller havet. Skibsfart er en global industri og hovedparten af den globale skibsflåde bliver ophugget i Asien. Derfor er der brug for fælles internationale regler for at skabe ensartede vilkår på miljøområdet, siger miljøminister Magnus Heunicke.
Konventionen om sikker og miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe blev vedtaget af IMO den 15. maj 2009 og træder i kraft den 26. juni 2025.
Hongkongkonventionen forpligter de lande, der har tiltrådt konventionen, til at sikre, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.
Danmark ratificerede som det syvende land i verden konventionen i 2017. Herudover har 23 andre lande ratificeret konventionen pr. 13. maj 2025.
For at konventionen kan træde i kraft kræves blandt andet, at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage.
Betingelserne blev opfyldt, da Liberia og Bangladesh i juni 2023 tiltrådte konventionen.