23948sdkhjf

Fra dampskib til køletransport: DFDS fejrer 150 år med dansk-engelsk godstransport

DFDS markerer 150 år med Englandsruten ud af Esbjerg: Fra den første hjuldamper til det allersidste passagerskib

150 år.

Det er noget af en fødselsdag, som DFDS i år fejrer for fragtruten mellem Esbjerg og England. Og alderen til trods, er ruten ikke blevet mindre relevant - også selvom godstransport til og fra England er blevet en mere bureaukratisk affære efter Brexit.

Kom med i arkiverne og læs et punktvis portræt af en driftig dansk-engelsk handelskanal.

1875-1896: Ruten blev indviet blot et år efter Esbjerg Havns åbning. Det første skib, hjuldamperen 'Riberhuus', transporterede blandt andet levende kvæg til Thameshaven.

1896-1925: I 1880 skiftede ruten til Harwich, hvilket gav bedre jernbaneadgang til London.  I løbet af de næste årtier moderniserede DFDS sin flåde. I 1896 erstattede skruedampere som 'Primula', 'Ficaria' og 'N-J Fjord' de ældre skibe, og køleteknologi gjorde det muligt at eksportere forarbejdede varer – bacon, æg og mejeriprodukter – hvilket indvarslede en ny æra for dansk eksport.

1925-1945: 'Parkeston' der blev søsat i 1925, var DFDS' første dieselskib. Dieselfremdriften reducerede overfartstiden og øgede pålideligheden. Skibet blev efterfulgt af tre søsterskibe Jylland, Esbjerg og England, der betjente både passagerer og sejlede med gods. Anden Verdenskrig afbrød driften. Skibe blev beslaglagt eller sænket, og ruten blev suspenderet. Kun Parkeston overlevede.

1946-1959: Efter Anden Verdenskrig var DFDS i gang med en genopbygning. Skibet 'Kronprins Frederik', der blev skilt ad og gemt under krigen, blev færdiggjort og blev det første danske skib med radar. Den fik selskab af 'Kronprinsesse Ingrid' i 1949, og i begyndelsen af 1950'erne var DFDS fuldt ud overgået til motorskibe.

1960'erne: Flere mennesker ønskede at bringe deres køretøjer over Nordsøen. I første omgang blev biler hejst ombord med kraner. Kun 25-30 køretøjer kunne transporteres ad gangen. I 1964 introducerede DFDS skibet 'M/S England', der havde sideporte og et drive-through bildæk. I 1967 blev 'Winston Churchill' søsat, hvilket yderligere forbedrede lastningen med et flydende pontonsystem. Skibet kunne endda transportere busser og trailere.

I 1970'erne og 1980'erne ekspanderede DFDS yderligere. 'Dana Regina' og senere 'Dana Anglia' betjente Harwich-ruten, mens der kun blev indført fragttjenester til Grimsby og senere Immingham. 'MS Somerset' (1966) var det første ro-ro-fartøj på ruten.

1990'erne-2014: Igennem 1990'erne var passagertallet faldende. 'Sirena  Seaways' var det sidste passagerskib på Englands-ruten, der sejlede indtil 2014. Men fragten fortsatte - og gør det stadig. I dag sejler DFDS Esbjerg-Immingham med 'Ark Germania' og 'Ark Dania.'

Kommenter artiklen (4)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078