Tankrederier i bakgear - begynder at undgå Hormuzstrædet

Skibstrafikken er faldet omkring Hormuzstrædet, hvor en femtedel af verdens daglige olieforbrug og en fjerdedel af verdens søbårne oliehandel fra store olie- og gaseksportører i bl.a. Saudi-Arabien og Qatar under normale omstændigheder passerer igennem.
Men situationen i den fire sømil brede og 39 km lange passage mellem Iran og Oman på den Arabiske Halvø er langt fra normal.
Natten til mandag stemplede USA ind i den 12 dage lange krig mellem Iran og Israel med massive bombardementer af Irans tre vigtige atomanlæg. Iran svarede igen med et varslet mindre missilangreb mod en amerikansk base i Qatar.
I nat annoncerede USA's præsident Donald Trump så en »total våbenhvile« mellem Israel og Iran. Iran sendte tidligt tirsdag morgen nye bomber afsted mod Israel. Tirsdag formiddag har begge lande nu tilsluttet sig våbenhvilen, som er trådt i kraft – men situationen er fortsat anspændt.
Stort fald i skibstrafikken
Skibsmæglerselskabet Singapore Sentosa Ship Brokers rapporterer om et markant fald i tankskibstrafikken i Golfen. I sidste uge lå antallet af tankskibe med og uden laster i området henholdsvis 32 pct. og 27 pct. lavere end i begyndelsen af maj.
Søndag vendte to meget store råolietankere (VLCC) – Coswisdom Lake og South Loyalty – om kort før indsejlingen til Hormuzstrædet, men de sejlede alligevel gennem passagen mandag.
Samtidig er tankskibes havneophold i Saudi-Arabien på en uge blevet knap 40 pct. kortere. Analysehuset Windward oplyser, at skibene i ugen frem til 19. juni i snit lå i havn i 19 timer – det korteste niveau siden august 2021.
Danske tankskibe i området
Søfart har spurgt de tre store danske tankrederier, Torm, Hafnia og Maersk Tankers, hvordan de forholder sig til situationen.
- Vi følger situationen og har ingen kommentarer for nuværende, lyder det blot fra Maersk Tankers kommunikationschef tirsdag morgen.
Konkurrenten Torm har tirsdag formiddag ifølge Shipspotting 'Torm Ganga' på vej ud af Golfen med kurs mod Fujairah.
- Vi følger udviklingen i regionen tæt og står klar til at træffe de nødvendige operationelle beslutninger, hvis situationen ændrer sig, skrev Torms presseafdeling mandag i en mail til Søfart.
Hafnia har ifølge Søfarts oplysninger også flere skibe i området og lover en opdatering senere tirsdag.
Spotrater på himmelfart
Der er mange penge at tjene på krisen i området.
Ifølge Reuters er spotraterne for VLCC mere end fordoblet til over 60.000 dollar pr. dag, men den højere indtjening udhules delvist af ekstra krigsskadepræmier, øget bunkerforbrug ved omveje og såkaldt idle-tid, hvor skibene ikke sejler laster.
Men råolietankrederiet Frontlines topchef Lars Barstad sagde mandag til GCaptain, at rederiet er "langt mere tilbageholdende med at tilbyde skibe til charter fra Mellemøsten".
Udmeldingen kommer, efter at Front Eagle den 17. juni kolliderede med den russiske skyggetanker Adalynn – formentlig fordi sidstnævnte havde slukket sin AIS-sender.
GPS-forstyrrelser og skjulte skibe
Windward vurderer, at antallet af GPS-forstyrrelser i området er steget fra få om dagen til næsten 1.000. Ifølge det britiske maritime sikkerhedsinitiation UKMTO varer forstyrrelserne ofte i op til flere timer, mens Reuters beretter om tankere, der pludselig "dukker op" på AIS langt inde i Rusland.
Der er både tale om ekstern GPS-jamming/-spoofing og om skibe, der bevidst slukker deres AIS-sendere af sikkerhedshensyn eller for at skjule sig.
Truer med lukning
Som reaktion på søndagens amerikanske angreb vedtog Irans parlament mandag at lukke Hormuzstrædet. En endelig beslutning kræver godkendelse af det Øverste Råd og vurderes usandsynlig, da Iran er stærkt afhængig af olieeksporten til Kina.
I netop Kina har landets skibsrederiforening fra mandag påbudt alle kinesiske skibsejere at indsende daglige positions- og ruteoplysninger for skibe i Hormuz-området af frygt for iranske gengældelser.
Skibstrafikken er faldet omkring Hormuzstrædet, hvor en femtedel af verdens daglige olieforbrug og en fjerdedel af verdens søbårne oliehandel fra store olie- og gaseksportører i bl.a. Saudi-Arabien og Qatar under normale omstændigheder passerer igennem.
Men situationen i den fire sømil brede og 39 km lange passage mellem Iran og Oman på den Arabiske Halvø er langt fra normal.
Natten til mandag stemplede USA ind i den 12 dage lange krig mellem Iran og Israel med massive bombardementer af Irans tre vigtige atomanlæg. Iran svarede igen med et varslet, men beskedent missilangreb mod en amerikansk base i Qatar.
I nat annoncerede USA's præsident Donald Trump så en "total våbenhvile" mellem Israel og Iran.
Men tirsdag formiddag er der ifølge de stridende parter ingen våbenhvile. Iran sendte tidligt tirsdag morgen nye bomber afsted mod Israel, og ingen af de to parter har tirsdag morgen tilsluttet sig våbenhvilen.
Stort fald i skibstrafikken
I mellemtiden har skibsmæglerselskabet Singapore Sentosa Ship Brokers rapporteret om et stort fald i antallet af tankskibe i Golfen. I sidste uge lå antallet af tankskibe med og uden laster i området henholdsvis 32 pct. og 27 pct. lavere sammenlignet med i begyndelsen af maj.
Søndag rapporteredes to meget store råolietankere (VLCC) 'Coswisdom Lake' og 'South Loyalty' at have vendt om kort før indsejlingen til Hormuzstrædet. Mandag vendte de dog tilbage og sejlede gennem strædet.
Samtidig er tankskibes havneophold i Saudi-Arabien på en uge blevet knap 40 pct. kortere på en uge. Ifølge analysehuset Windward lå skibene i ugen frem til 19. juni i snit i havn i 19 timer, som er den korteste liggetid, som Windward har registreret siden august 2021.
Der er ellers mange penge at tjene for de, som tager risikoen. Ifølge Reuters er spotraterne for VLCC mere end fordoblet til over 60.000 dollar pr. dag. Den øgede indtjening udhules dog delvist af ekstra krigsskadepræmier, øget bunkerforbrug ved omveje og såkaldt idle-tid, eller nedetid, hvor skibene ikke sejler laster for fremdrift.
Frontline holder igen
Råolietankrederiet Frontlines topchef Lars Barstad sagde mandag til mediet GCaptain, at Frontline er "langt mere tilbageholdende med at tilbyde skibe til charter fra Mellemøsten".
Meldingen kom efter, at tankrederiets 'Front Eagle' den 17. juni kolliderede med den russiske skyggetanker 'Adalynn' i området - formentlig på grund af en slukket AIS på sidstnævnte.
Windward vurderer, at antallet rapporter forstyrrelser af skibstrafikkens GPS-systemer i området er steget fra få om dagen til næsten 1.000 på dagbasis. Ifølge Ukmto kan forstyrrelserne vare flere timer, mens Reuters beskriver, at tankere pludselig “er dukket op” på AIS'en langt inde Rusland.
Der er primært tale udefrakommende GPS-jamming og -spoofing, og dels, at skibe i nogle tilfælde bevidst slukker deres AIS-sendere som en sikkerhedsforanstaltning eller for at skjule sig.
Truer med lukning
Som reaktion på søndagens amerikanske angreb, vedtog det iranske parlament mandag at lukke Hormuzstrædet. En endelig beslutning kræver godkendelse af Irans Øverste Råd - og anses af mange analytikere som usandsynlig, fordi Iran er altafhængig af indtægterne fra landets store olieeksport til Kina.
Netop i Kina påbød landets skibsrederiforening fra mandag alle kinesiske skibsejere at indsende daglige positions‐ og ruteoplysninger for skibe i Hormuz-området af frygt for iranske gengældelsesaktioner.
Danske tankskibe i området
Søfart har spurgt de tre store danske tankrederier, Torm, Hafnia og Maersk Tankers, hvordan de forholder sig til situationen.
- Vi følger situationen, og har ingen kommentarer for nuværende, lyder det fra Maersk Tankers kommunikationschef tirsdag morgen.
Også Torms presseafdeling skriver i generelle vendinger til Søfart. Ifølge shipspotting har rederiet tirsdag formiddag mindst et tankskib - 'Torm Ganga' - på vej ud af Golfen og Hormuzstrædet med kurs mod Fujairah i Emiraterne.
- Vi følger udviklingen i regionen tæt, og står klar til at træffe de nødvendige operationelle beslutninger, hvis situationen ændrer sig, skrev Torms presseafdeling mandag eftermiddag i en mail til Søfart.
Hafnia som ifølge oplysninger fra Marinetraffic også har skibe i området, lover Søfart en opdatering på situationen senere tirsdag.