23948sdkhjf

Rederier forener sig: Efterlyser bedre omgangstone på danske færger

Nu vil en række færgerederier luge ud i grimt sprogbrug om bord. Timingen op mod sommertrafikken er langt fra tilfældig

”Fjols”! ”Idiot”! ”Taber”! ”Gør nu bare dit arbejde”!

Sådan lyder det ind i mellem på de danske færger, når stressede passagerer og besætninger deler verbale øretæver ud til hinanden.

Den slags meningsudvekslinger skal der gerne være færre af i fremtiden. 

Derfor går en række danske rederier og arbejdstagerforeninger nu sammen om en kampagne med målet om at få passagerer og besætninger til at tale pænt til hinanden. ”Tal pænt – vi er alle i samme båd” hedder kampagnen.

En af dem, der er gået med i kampagnen er ÆrøXpressen. 

- Det betyder uendeligt meget for os, at vores passagerer har en god rejseoplevelse, men det gør det også, at vores ansatte tager glade hjem fra arbejde. Ved at tale pænt til hinanden er vi kommet langt med begge dele, forklarer Henrik Schlotfeldt, direktør hos ÆrøXpressen.

Fra Kattegat til Ærø

Kampagnen vil være synlig ombord på en række danske overfarter: Lige fra Molslinjens katamaraner til de mindre færger til Læsø og Ærø. 

Og så vil passagerer og besætning også møde budskaberne fra kampagnen online og rundt omkring i terminalerne.

- Vi tror på, at god service starter med gensidig forståelse. Når både kunder og medarbejdere møder hinanden med venlighed, skaber det bedre oplevelser for alle, siger Henrik Renneberg, trafikdirektør for Samsø Rederi.

De er med i kampagnen

Med i Tal Pænt-kampagnen er følgende aktører: Metal maritime, 3F Privat, Service, Hotel og Restauration, 3F Transport, 3F Sømændene, HK Privat, Søfartens Ledere, Læsøfærgen, Samsø Rederi, Ærøfægerne, Ærøxpressen, Sea Health & Wealthfare og Molslinjen.

Tidspunktet for udrulningen af kampagnen er langt fra tilfældig. 

Kampagnen bliver lanceret lige inden sommer – en periode, hvor der ofte er flere mennesker med landets færger end sædvanligt og hvor den hårde tone ofte tager til i travle og pressede situationer.

- Vi håber, kampagnen kan være med til at sikre, at der altid er en god rejseoplevelse for både passagerer og personale. Vigtigt er, at vi alle har en god oplevelse på overfarten med Læsøfærgen, fastslår Kurt Bennetsen, kommunaldirektør på Læsø.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.058