Færger udsat for GPS-manipulation under Folkemødet

Alle færger mellem Bornholm og Sverige, som i weekenden sejlede tusinder danskere til Bornholm under det netop overstået Folkemøde, har været udsat for GPS-manipulation eller såkaldt ‘spoofing’.
Det skriver Danwatch.
Kombardo-færgerne har derfor i perioder sejlet uden GPS eller andre satellit-systemer, som er de foretrukne til at navigere sikkert til søs.
Færgerne har i stedet måttet bruge deres radarsystem til at navigere. Det oplyser Molslinjen til mediet.
- Vi har særligt den forgangne weekend i perioder oplevet flere udfald af GPS samt spoofing på stort set alle vores færger til og fra Bornholm, siger kommunikationschefen hos Molslinjen, Jesper Maack.
Han tilføjer, at Molslinjen har instrueret kaptajnerne i, at når de bliver ramt af GPS-manipulation, så skal der “udvises større forsigtighed og hyppigere kontrol af færgens position” med netop radarsystemerne.
Falske positioner
Ved spoofing bliver skibenes GPS-signaler manipuleret, så deres navigationssystemer viser falske positioner - det betyder, at skibet ser ud til at befinde sig et andet sted, end det rent faktisk gør.
Bornholmerfærgernes GPS-signaler blev udsat for spoofing mellem lørdag morgen og søndag aften, hvor færgernes lokalitet blev forfalsket.
En lang række andre skibe, såsom handelsskibe og flådeskibe fra både Danmark og andre NATO-lande, har ifølge en gennemgang af skibsdata fra MarineTraffic ligeledes oplevet manipulation med deres signaler.
Flere NATO-lande som Polen og Finland og ikke mindst Forsvarets Efterretningstjeneste har tidligere konkluderet, at spoofingen kommer fra Rusland og er en del af den russiske hybridkrigsførelse.
Det fremgår også af FE’s seneste udsynsrapport fra december 2024, hvor efterretningstjenesten skriver, at Rusland simulerer angreb og manipulere “både civile og militære skibes og flys kommunikation og GPS-signaler”, og at “disse aktiviteter kunne få en mere truende karakter”.
Sikkerheden i fare
Orlogskaptajn og forsvarsanalytiker Jens Wenzel Kristoffersen kalder spoofingen for “et brud på den internationale maritime sikkerhed” og siger, at russerne bevidst provokerer ved at nærme sig krigshandlinger uden at gå for langt.
- Vi er en i gråzone af en krigstilstand. Det er en form for hybrid krigsførelse. Vi ligger lige under grænsen i forhold til artikel 5 i NATO. Et angreb på navigationssystemer er ulovligt, men det kan dog ikke betragtes som en krigshandling i traditionel forstand. Det er der, dilemmaet opstår, siger han og påpeger, at russerne godt ved, at de lige akkurat provokerer nok til, at det ikke kan betegnes som krig.
I værste fald kan manipulationen med færgernes signaler betyde, at skibene mister overblikket og eksempelvis støder på grund, vurderer orlogskaptajnen.
Så sent som tirsdag 17. juni kolliderede to store handelsskibe ud for Emiraternes kyst kun en dag efter, at der havde været omfattende meldinger om signalforstyrrelser i området som følge af konflikten mellem Israel og Iran.
Den omfattende manipulation med signalerne omkring Bornholm og i Østersøen begrænser sig ikke kun til færger og handelsskibe.
To hændelser om ugen
Naviair, der administrerer det danske luftrum på vegne af staten, oplyser til Danwatch, at der hver eneste uge er passagerfly, der indrapporterer problemer med navigationen i dansk luftrum.
- Naviair har ikke selv nogen former for signalforstyrrelser, men i gennemsnit har vi cirka to hændelser om ugen, hvor civile piloter kontakter Naviairs flyveledere for at fortælle om kortvarige forstyrrelser på grund af GPS-udfald, oplyser Naviair.
Her tales der specifikt om større passagerfly, uddybes det.
Selskabet understreger dog, at der i Danmark også er jordbaseret navigation, som ikke er afhængigt af satellitter, og at det derfor ikke er farligt for sikkerheden i dansk luftrum.
Jens Wenzel Kristoffersen mener, at Rusland prøver at teste ikke kun Danmark, men NATOs beredskab.
- De gør det formentlig bevidst for at se, hvad reaktionerne er, når de gør det, og de går efter både civile og militære fly og skibe, siger han.