23948sdkhjf

Rapport advarer: Verdensflåden bliver ældre – og farligere

Maskinfejl og forsinket ophugning har siden 2018 skabt stigende sikkerhedsudfordringer til søs. I 2024 var udviklingen særlig alvorlig viser analyse fra DNV 

Antallet af maritime ulykker steg sidste år med 15 pct. Kombineret med en stigning på 7 pct. i 2023 repræsenterer det en bekymrende udvikling for den maritime industri i en tid, hvor den globale flåde vokser i et betydeligt langsommere tempo.

Det skriver klassifikations- og rådgivningsselskabet DNV i en ny analyse af ulykkesdata fra Lloyd’s List Intelligence for perioden 2014 til 2024.

Antallet af ulykker til søs er steget hvert eneste år siden 2018. Mellem 2018 og 2024 er antallet af hændelser øget med 42 pct., mens den globale flåde i samme periode kun er vokset med 10 pct., målt på tonnage.

Det står i skarp kontrast til, at antallet af skibsulykker faldt med 5 pct. i perioden 2014 til 2018.

Maskinfejl udløser flest ulykker

Maskinfejl har i flere år været den hyppigste årsag til ulykker til søs – og tendensen er stigende. I 2014 var fejl på maskinanlæg skyld i 38 pct. af alle hændelser. I 2024 var andelen steget til 60 pct.

Maskinfejl er også hovedårsagen en stor vækst i antallet af tilskadekomne i 2024. Ifølge analysen tegner fejl og nedbrud på maskinanlæg sig nemlig for 80 pct. af væksten i rapporterede hændelser sidste år.

Udviklingen hænger tæt sammen med, at verdens flåde bliver ældre. I 2014 var 36 pct. af skibene 25 år eller ældre, og 7 pct. var mellem 20 og 24 år. I 2024 var andelen af skibe over 25 år vokset til 44 pct., mens 9 pct. lå i aldersgruppen lige under.

DNV peger på flere årsager til den aldrende flåde. Den høje efterspørgsel på tonnage har de seneste år sendt fragtraterne i vejret – særligt i 2024. Det har fået mange redere til at holde ældre skibe i drift.

Samtidig skaber nye krav fra både IMO og EU om emissioner og brændstofeffektivitet usikkerhed om fremtidens brændstoffer og får rederne til at udskyde investeringer i nye skibe. Pladsen i værfternes ordrebøger er også begrænset, og høje byggeomkostninger gør det mere attraktivt at opgradere eksisterende skibe frem for at erstatte dem.

Maskinfejl med store konsekvenser

Flere markante havarier i 2024 understreger, hvordan maskinfejl kan få alvorlige konsekvenser. 

Blandt andet mistede containerskibet 'Dali' i marts strømmen under afgang fra Baltimore og kolliderede kort efter med byens Francis Scott Key Bridge, som styrtede sammen og kostede seks arbejdsmænd på broen livet. 

Senere på året sank det russiske fragtskib 'Ursa Major' i Middelhavet efter en eksplosion i maskinrummet, og containerskibet 'ONE Hammersmith' drev rundt i Nordsøen i timevis som følge af motorstop.

Også passagerskibe blev ramt. 

Et indisk flådefartøj under motorafprøvning mistede i december 2024 kontrollen på grund af en motorfejl og kolliderede med passagerfærgen 'Neel Kamal', som kæntrede. Ulykken kostede mindst 13 mennesker livet på de to skibe. 

I samme måned blev 'MSC Bellissima' sat ud af drift på grund af en motorfejl i Naha i Japan. Tusindvis af passagerer strandede, og rederiet måtte arrangere hjemrejser og yde fuld refusion til de berørte.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062