Norsk rederi vil bygge verdens største eldrevne containerskibe

To eldrevne containerskibe med batteripakker på over 100 MWh og kapacitet til 850 teu er under udvikling til det norske rederi Eitzen Avanti.
Projektet har modtaget 200 mio. norske kroner i støtte fra Enova - et statsligt selskab under det norske klima- og miljøministerium, og hvis skibene realiseres som planlagt, vil de overgå eksisterende rekordholdere og blive de største batteridrevne containerskibe i verden.
Feederskibene er tiltænkt ruter mellem Norge, Sverige og Tyskland, og Oslo Havn modtager samtidig støtte til at etablere opladningsanlæg. Skibene er endnu ikke kontraheret hos et værft, og der er heller ikke offentliggjort en tidsplan for leveringen.

Støtten til Eitzen er den største enkeltbevilling i Enovas nyeste tildelingsrunde, hvor i alt ni maritime projekter har fået tilsagn.
Det er den slags initiativer, der kan løfte hele branchen Ingvar Mathisen, havnedirektør i Oslo Havn
- Disse projekter viser hver på deres måde, hvad der er muligt med batterielektrificering i skibsfarten, siger Andreas Forsnes Jahn, seniorrådgiver for søtransport i Enova i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Teknologien er moden, og projekterne findes. Hvis elektrificeringen af bilfærger var den første bølge, håber vi, at dette bliver starten på den anden bølge i nærskibsfarten.
Udover Eitzens projekt har Enova også uddelt støtte til elektriske tørlastskibe, passagerskibe og arbejdsfartøjer. Blandt modtagerne er Polar Energy Shipco, Brim Explorer, Lovundlaks og GC Rieber Minerals.
Overhaler kineserne
Som nævnt får også Oslo Havn en mindre bevilling på 20,6 mio. norske kroner til at etablere en ladestation ved Sjursøya-terminalen. Havnedirektør Ingvar Mathisen betegner støtten som afgørende for at indfri havnens klimamål og sender samtidig anerkendelse i retning af rederiet:
- Eitzen Avanti tør investere i ny, grøn teknologi. Det er den slags initiativer, der kan løfte hele branchen, siger han i pressemeddelelsen.
Hvis projektet bliver gennemført som planlagt, vil skibene overgå det kinesiske 'Greenwater 01', der blev sat i drift af COSCO i 2024 med 700 teu og batteripakker på op til 80 MWh. Også det kinesiske rederi NBOSCO har annonceret to batteridrevne feederskibe med 740 teu, planlagt til levering i 2026, som Eitzen altså også vil overgå.
Hvis elektrificeringen af bilfærger var den første bølge, håber vi, at dette bliver starten på den anden bølge Andreas Forsnes Jahn, seniorrådgiver for søtransport i Enova
Rederiets to 850 teu-store fartøjer vil dermed – målt på både kapacitet og batteristørrelse – kunne sætte ny global standard for elektrisk containerfart.
Ud over Eitzen-projektet modtager en række andre aktører støtte i samme runde. Polar Energy Shipco skal udvikle et fuldelektrisk tørlastskib med rotorsejl og batterier over 20 MWh. Brim Explorer får støtte til to batteridrevne passagerskibe til sejlads mellem Ålesund og Geiranger. Også Lovundlaks og GC Rieber Minerals modtager støtte til henholdsvis arbejdsfartøjer og opladningsfaciliteter.
Ifølge Enova vil projekterne samlet set give en CO₂-besparelse på 20.836 ton.