Miljøorganisation presser på for eldrevne kanalrundfarter i København
Det er begrædeligt, at kanalrundfarten i Københavns Havn ifølge sin kontrakt med By & Havn er frit stillet til at sejle på fossil diesel frem til 2037, hvor den nuværende tilladelse udløber.
Det mener den københavnske miljøorganisation Miljøpunkt Indre By & Christianshavn.
Organisationen ønsker at reducere luftforurening og støj i byens kanaler, men møder modstand fra bådoperatører, der peger på økonomiske og tekniske udfordringer ved omstillingen.
Det skriver TV 2 Kosmopol.
Miljøpunkt Indre By & Christianshavn. argumenterer for, at eldrevne både vil forbedre miljøet og livskvaliteten i byen. De mener, at en grøn omstilling af kanalrundfarterne er nødvendig for at reducere byens CO₂-udledning og forbedre luftkvaliteten.
I København findes Nettobådene og Canal Tours, som har de største både, der sejler turister rundt i havnen og i kanalerne.
Canal Tours råder over 17 både. De 15 er dieseldrevne. Ifølge TV 2 Kosmopols oplysninger råder Nettobådene over seks sejldygtige både, som også alle sejler på diesel.
- Det virker ikke ret rimeligt, når den offentlige trafik efterhånden er ved at være helt omstillet til el og grøn energi, at man har både, der bare sejler rundt og bliver ved uden vilkår, siger Marianne Spang Bech, centerleder for Miljøpunkt Indre By & Christianshavn til TV 2 Kosmopol
Bådoperatørerne fremhæver dog, at omkostningerne ved at udskifte eller ombygge deres flåder er betydelige, og at der mangler tilstrækkelig infrastruktur til opladning af elbåde.
Vi ønsker at gøre kanalrundfarterne mere bæredygtige, men det kræver politisk vilje og økonomisk støtte, udtaler en repræsentant fra Rådet for Bæredygtig Trafik til TV 2 Kosmopol.
Kanalrundfarterne kan ifølge de nuværende kontrakter sejle på diesel indtil 2037.
Tilladelserne til at sejle med kanalrundfartsbådene er blevet givet af By & Havn, som er tæt på 100 procent ejet af Københavns Kommune, men som agerer som et selvstændigt selskab.
Da By & Havn i 2016 indgik de seneste kontrakter med selskaberne bag Nettobådene og Canal Tours, blev der ikke stillet krav om at bådene skulle være eldrevne.