Havn sætter strøm til syv forskellige kajer

Oslo har et, København har lige åbnet sit, og Aarhus får nummer to næste år.
Det handler om landstrøm til skibstrafikken, der langsomt breder sig i de europæiske havne.
Nu har havnen i Gøteborg netop underskrevet en kontrakt, der vil forsyne havnen med en ny transformatorstation i stor skala, der kan forsyne ro/ro fartøjer fra hele syv forskellige ladepunkter på havne - fem i containerterminalen og to i bilterminalen.
Prisen for ladeinfrastruktur for container- og bilterminalerne — inklusive kabler og koblingsudstyr til syv kajer anslås til omkring 600 mio. SEK (omkring 406 mio. DKK).
Det oplyser Port of Gothenburg.
Anlægget forventes at stå færdigt senest i 2030.
Krav om landstrøm
Det nye EU-krav fra 2030 kræver, at skibe over 5.000 bruttoton kobles til landstrøm, mens de lægger til kaj. Havnen i Göteborg er allerede udstyret med landstrøm på ro‑ro, ro‑pax og energiterminalerne.
Det er den svenske virksomhed AF Bygg Väst (en del af AF Gruppen Sweden), der har vundet kontrakten til at opføre transformatorstationen til en værdi af 129 mio. SEK, der svarer til omkring 87 mio. DKK.
Stationen får en kapacitet på 19 MVA for strømtilførslen
Byggeriet starter denne sommer og forventes færdigt i marts 2027. Projektet er delvist finansieret af EU’s "Connecting Europe Facility"-fond med et tilskud på cirka 90 mio. SEK (61 mio. DKK).
Læs også:
Se billederne: Nyt landstrømsanlæg indviet i København
Oslo overhaler København i ræset om landstrøm i hovedstaden
Millionerne ruller ind til ADP's drøm om landstrøm
En gigantisk stikkontakt: Landstrøm på vej til Aarhus' containertrafik