Rederi holder kursen trods Trump-uro og modvind til britisk olie

På trods af politiske bump for olie- og gasindustrien i de britiske farvande står offshore-rederiet Esvagt med solide vækstplaner for både Europa, USA og et nyt joint venture i Sydkorea.
Det fortæller rederiets to direktører, Kristian Ole Jakobsen og Søren Karas, i et interview med Søfart om rederiets årsregnskab for 2024.
Midlertidig modvind
I 2024 blev olie- og gasindustrien i Storbritannien ramt af ændrede rammevilkår, og selvom Esvagt var i stand til at navigere uden om modvinden, vil den have en vis påvirkning på rederiets omsætning og indtjening i år.
– Det skyldes især nogle relativt hårde beskatningsregler og, at den nye britiske regering har været mere kritisk over for olie- og gasindustrien, siger Kristian Ole Jakobsen.
Den nye virkelighed har fået flere aktører til at sætte deres investeringer i britisk olie og gas på pause.
– Storbritannien er det eneste sted, hvor vi har flere skibe på lidt kortere kontrakter. Det gør os mere afhængige af markedssituationen fra kontrakt til kontrakt, men det skal siges, at det også er den mindste del af forretningen. Så det handler mere om, at det kan være dét, der afgør, om det bliver et rigtigt godt år eller et okay år, tilføjer Søren Karas.
Langt større fokus retter Esvagt lige nu mod havvindaktiviteterne – både i Nordsøen og i Østasien, hvor selskabet i maj lancerede et nyt joint venture-selskab, Kesto, med det sydkoreanske rederi KMC Line.
– Vi er meget spændte på vores offshore-satsning på havvind i Korea, som er et marked, der er i god gænge, og hvor der sker rigtig meget, siger Søren Karas.
Han understreger, at det sydkoreanske marked er kendetegnet ved en markant politisk satsning på havvind som led i landets grønne energiomstilling.
Om Esvagts to nye ceo'er
- Kristian Ole Jakobsen kom til Esvagt i 2008 som chief technical officer (CTO). Han blev chief operating officer (COO) i 2013 og fungerede i 2017-18 som midlertidig ceo. I 2018 blev han udnævnt til deputy ceo. Før Esvagt havde han forskellige ledende stillinger i A.P. Møller – Mærsk.
- Søren Karas kom til Esvagt i 2017 som chief strategy & commercial officer (CSCO). Inden da havde han en lang karriere hos A.P. Møller – Mærsk, som bl.a. chief commercial officer (CCO) i Maersk Supply Service og head of group strategy i Maersk Group med udstationeringer i blandt andet Kina.
- Kristian Ole Jakobsens og Søren Karas ledelse markerer et skifte i Esvagts topledelse, hvor de to direktører sammen leder rederiet efter Peter Lytzens pensionering 31. oktober 2024.
- I maj 2025 blev Søren Karas desuden valgt til bestyrelsen for Danske Rederier, hvor han afløser den tidligere Esvagt-direktør Peter Lytzen.
USA: Pause i politikken – ikke i troen
I USA mærker Esvagt effekten af den store politiske usikkerhed, som er fulgt i kølvandet på den nye administrations udmeldinger og annullerede støtteordninger til havvind.
Der er stadig stor interesse for havvind i USA, selvom timingen aktuelt er mere usikker. Vores projekt er på sporet, og det er vigtigt for os Kristian Ole Jakobsen, direktør i Esvagt
Men trods uroen holder rederiet fast i sin satsning i joint venture-selskabet Crest Wind. Her bygger Esvagt og amerikanske Crowley sammen en amerikansk SOV til en 15-årig kontrakt med Siemens Gamesa på havvindparken Coastal Virginia Offshore på USA's østkyst.
– Vi er stadig i gang med et konkret projekt, som fortsætter som planlagt – og det er vigtigt for os, siger Kristian Ole Jakobsen.
Søren Karas erkender, at flere kunder har valgt at afvente udviklingen.
– Vi har set udmeldinger og tiltag fra Trump-administrationen, som har fået flere kunder til at træde lidt vande i forhold til nye havvindprojekter, siger Søren Karas.
Han understreger, at markedet har potentiale til at tage fart igen.
– Når støvet har lagt sig, og man opdager, at USA har et meget stort energibehov, er der stadigvæk gode chancer for, at projekterne kommer i gang igen, siger Søren Karas.
Esvagt valgte i år at springe den store årlige vindkonference i USA over. Men partneren Crowley deltog og kunne berette om stor interesse.
– Der er stadig stor interesse for havvind i USA, selvom timingen aktuelt er mere usikker. Vores projekt er på sporet, og det er vigtigt for os, siger Kristian Ole Jakobsen.
Øjner muligheder i Europa
Hjemmemarkedet i Europa byder ifølge de to direktører også på muligheder, selvom de ikke mener, at udviklingen helt matcher de ambitiøse mål for havvindskapacitet i 2030, som politikerne har sat.
I 2024 blev der auktioneret næsten 20 GW offshore-vind i Europa – året før var det 13,5 GW. Det er et klart signal, selvom der er et stykke vej fra auktion til operationel havvindpark Søren Karas, direktør for Esvagt
Målene for havvind blev som bekendt sat, før udviklingen i renter og inflation tog fart og ændrede økonomien i virkeliggørelsen af de politiske ambitioner. Men, siger Søren Karas:
– Sidste år blev der auktioneret næsten 20 gigawatt offshore-vind i Europa – året før var det 13,5 gigawatt. Det er et klart signal, selvom der selvfølgelig er et stykke vej fra auktion til driftsklar havvindpark.
Han peger på, at forsyningskæden – herunder Esvagt – aktiveres sent i havvindprojekters forløb, hvilket skaber et efterslæb mellem de politiske ambitioner og den konkrete markedsaktivitet.
– Selv en gradvis vej mod målene skaber stor efterspørgsel – og stabil vækst kan være bedre end ét stort spring i 2030, tilføjer Kristian Ole Jakobsen.
Strategien ligger fast
Esvagt har i de seneste fem til seks år omlagt sin flåde og investeringsstrategi med fokus på havvindsektoren og Service Operation Vessels (SOV’er).
Sidste gang rederiet modtog en Emergency Response and Rescue Vessel (ERRV) af eget design, var i 2018, og rederiets hovedfokus er uforandret rettet mod nye skibe til havvind.
– Udgangspunktet er, at vi har et investeringsprogram i gang og har investorer og långivere, som er meget entusiastiske omkring, at Esvagt bidrager til den grønne omstilling. Og det ændrer vi ikke på, siger Kristian Ole Jakobsen.
Siden 2019 har rederiet kun bygget nye offshore-fartøjer til havvindindustrien, hvor rederiet kun bygger skibe til allerede indgåede, flerårige kontrakter.
Den slags kontrakter er ifølge Søren Karas i dag sjældne for servicefartøjer til olie- og gasindustrien, og sammenholdt med rederiets fokus på den grønne omstilling har man derfor kun bygget til havvindindustrien.

Esvagts seneste fartøjer til olie- og gasindustrien (ERRV)
Esvagt råder over 43 aktive offshore-skibe, heraf ni aktive servicefartøjer (SOV) til havvind foruden fire nybygninger samt en stor flåde af beredskabs- og redningsskibe til olie- og gasindustrien.
Flåden af olie- og gasfartøjer rummer både stand-by og multirolle Emergency Response and Rescue Vessels (ERRV'er) og et besætningsskiftefartøj.
- ERRV'er er designet til nødberedskab og redningsopgaver til de krævende forhold i Nordsøen.
- Esvagts seneste ERRV af eget design er ’Esvagt Innovator’. Det blev leveret i juli 2018 fra Cemre Shipyard i Tyrkiet som et Multi Purpose Vessel (MPV), der bl.a. servicerer Ineos’ olie- og gasaktiviteter i den danske Nordsø.
- I januar 2022 købte og ombyggede Esvagt desuden to multifunktionelle ERRV’er ’Esvagt Heidi’ og ’Esvagt Leah’. De er udstyret med rederiets egne FRB-både (Fast Rescue Boats) og indgår i Esvagts omfattende samarbejde med TotalEnergies i den danske Nordsø.