Den ufattelige ulykke i Hanstholm: Lørdag blev 11 fiskere mindet

Navnet Brda sidder stadig dybt i mange holmboer og thyboers erindring. Det til trods at 50 år er gået, siden at GDY 261 Brda, en 60 meter lang polsk ståltrawler, i en voldsom storm forliste mod stensætningen i Hanstholms yderhavn, og 11 fiskere mistede livet.
Ikke kun det store antal af fiskere, der druknede, har gjort forliset til en uforglemmelig tragedie i Hanstholm.
Også omstændighederne omkring forliset og ikke mindst forsøget på at redde besætningen ud af deres dødskamp, gør Brdas forlis natten til den 11. januar 1975 til en ufattelig ulykke.

Lørdag blev 50 året for Brdas forlis markeret med en privat mindeceremoni på havnen, hvor blandt andre Hanstholm Havns direktør Søren Zohnesen, selv tidligere redningsmand, Hanstholm Redningsvæsens nuværende leder Morten Olsen og en af de havnebetjente, der var en aktiv del af redningsaktionen, Gert Johansen, deltog.
Derudover var der lokale Rotary klubmedlemmer fra Hanstholm og fra Szczecin (Stettin) i Polen med.
Det var Rotary Klub Hanstholm, der havde arrangeret den uofficielle 50-års markering, der begyndte i Hanstholm Kirke med en mindegudstjeneste ved Hanstholms præst Lene Birgit Plougmann.
Her blev navnene på de 11 polske fiskere blev læst op af dansk-polske Danuta Christoffersen, Hanstholm.
Senere blev der på havnen nedlagt kranse og blomster ved den mindeplade, der sidder på østmolen - ikke langt fra det sted, hvor ulykken skete.
Brda fik rorproblemer på vej ind i havnen.
Stormen og de store bølger kastede det 700 tons tunge skib på stensætningen på østre tværmole - lige der hvor de store bølger brækkede.
Betonblokkene rev Brdas bund op og skibets tanke lækkede hurtigt tonsvis af tyk, fed, sort fuelolie, der lagde sig over alt - også på skibssiden, hvor besætningen på 27 fiskere klamrede sig til i håbet om at blive reddet.

Trods flere forgæves forsøg på at hjælpe fra redningsfolk og lokale, blandt andet mange fiskere, og en redningshelikopter fra Aalborg, der hurtigt kom til stedet, så lykkedes det kun at redde 17 fiskere.
10 fiskere blev skyllet i havet, mens magtesløse redningsfolk forsøgte at hjælpe.
For mellem skibet og redningen lå de oliedækkede stenblokke. Afstanden ud til de nødstedte var lige uden for rækkevidde.
Det rette redningsmateriel fandtes ikke på havnen. Og trods alle anstrengelser lykkedes det ikke at redde fiskere de få meter ind på kajen.
Gert Johansen, havnebetjent dengang, deltog i redningsauktionen og var klatret ud på kanten af tværmolen, udtalte dengang til BT om de ulykkelige omstændigheder for redningsaktionen på den mørke tværmole i stormen:
"Det var komplet umuligt. Bølgerne skyllede ind over molen. Og stenene var glatte af den svære olie fra trawlerens ødelagte tank. Det var umuligt både at komme ud til trawleren og at komme fra den. Jeg glemmer aldrig synet af en hånd, som vi forsøgte at få fat i. Men den var så fedtet af olie, at vi ikke kunne holde ham. Og så gled han bort – sådan i en sort tjærepøl. Det syn – det glemmer man aldrig”.
Søren Zohnesen, Hanstholm Havns direktør, talte på engelsk ved lørdagens mindeceremoni:
- Det er svært at finde de rigtige ord til at beskrive den forfærdelige tragedie, der skete for 50 år siden - lige her - på tværmolen ved indsejlingen til Hanstholm Havn. En af de største tragedier på den danske kyst. Planen var at forsøge at slæbe Brda ind. Det mislykkedes, og natten blev et levende mareridt. Alle forsøg på at redde folk ind på molen mislykkedes. En redning, der var så tæt på og alligevel så langt fra.
- Når vi står her i dag, er det svært at forstå at forestille sig så grufuldt et forlis få meter fra den sikre havn.
Et kapløb med tid og enorme naturkræfter: vind, bølger, kulde og mørke.
- Besætningsmedlemmer, der kæmpede for deres liv, og redningsfolk, der kæmpede for at redde liv, kunne ikke nå hinanden. Naturkræfterne vandt og gav os alle en påmindelse om, hvor stærke kræfter der omgiver os.
- Brdas forlis betød flere nye initativer for at forbedre redningsfaciliteter i Hanstholm. Blandt andet blev der opsat lys på molerne. En redningskurv til at koble på en kran er nu en del af redningsmateriellet på havnen. Havnens redningsbåd CB Claudi blev også, på grund af Brdas forlis, særligt designet til Hanstholm, med kapacitet til at slæbe skibe, lød det blandt andet fra havnedirektøren.
Vragrester af Brda ligger stadig opmagasineret på Hanstholm Havn.
Rester af vraget af Brda blev gravet op, da Hanstholm udvidede havnen for fem år siden.
Ved lørdagens ceremoni overrakte Søren Zohnensen et lille stykke af skroget fra Brda.
Et større stykke af stævnen doneredes ved lejligheden til Det Nationale Søfartsmuseum i Gdynia, hvor Brda hørte hjemme.