23948sdkhjf

Wärtsilä opjusterer forventninger til første ammoniakmotor markant

Wärtsilä hævder, at deres ammoniakmotor nu kan reducere drivhusgasudledning med op til 90 pct. sammenlignet med diesel. Første motor leveres fortsat i 2026

Den finske motorproducent Wärtsilä oplyser, at deres ammoniakdrevne firetaktsmotor nu er testet til at kunne reducere drivhusgasudledningen med op til 90 pct. i forhold til tilsvarende dieselmotorer. En forbedring på 18 pct. sammenlignet med seneste test.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Resultaterne bygger på seneste test med 95 pct. ammoniak i brændstoffet og målinger af både brændstofkæde og udstødning.

Motoren – kaldet ’Wärtsilä 25 Ammonia’ – er en videreudvikling af selskabets eksisterende dual-fuel motorer og er udviklet til at kunne sejle på ammoniak som hovedbrændstof. Ifølge Wärtsilä matcher motorens brændstofeffektivitet niveauet for LNG-motorer på samme platform.

Først med ammoniak

Løsningen omfatter også brændstofsystem, efterbehandling af udstødning samt sikkerhedsudstyr og automatisering, der skal sikre stabil drift og besætningens sikkerhed.

Som Søfart tidligere har beskrevet, bliver det norske rederi Eidesvik det første til at få installeret motoren. Den skal ombord på forsyningsskibet 'Viking Energy', og installationen er planlagt til slutningen af 2025. Skibet ventes at være klart til drift i første halvdel af 2026.

Dengang sagde Jesper Bonde, landechef for Wärtsilä i Danmark, følgende til Søfart:

– Vi tillader os at blære os lidt. Det her er et gennembrud, og vi er meget stolte af at kunne levere vores nye motor til, hvad der bliver det første forsyningsskib drevet primært af ammoniak.

Selv om ammoniak ikke indeholder kulstof, er motoren ikke fri for drivhusgasudledning. Ifølge Wärtsilä skyldes det, at der stadig bruges en lille mængde pilotbrændstof – typisk fossil – for at sikre en stabil forbrænding.

MAN også i gang

Wärtsilä er foreløbig først på markedet med en klar løsning. MAN Energy Solutions (der snart skifter navn til Everllence) tester i øjeblikket en totakts ammoniakmotor målrettet store fragtskibe. Testen gennemføres i fuld skala i Sydhavnen i København og ventes færdig i 2025. MAN sigter også mod at have en motor klar til levering i løbet af 2026. 

Ifølge Wärtsilä kan effektivisering alene reducere skibsfartens drivhusgasudledning med op til 27 pct. De resterende 73 pct. kræver nye brændstoffer. 

Producenten peger på, at ammoniak bliver afgørende for at nå FNs søfartsorgan IMOs mål om klimaneutralitet i 2050. De nye forbedringer bliver også indarbejdet i allerede kontraherede motorer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.12