23948sdkhjf

Nyt testsystem skal nedbringe metanudslip fra LNG-skibsmotorer

Mitsubishi tester ny teknologi, der skal mindske sideudslip af metan, ombord på et LNG-bunkringsskib

Japanske forskere og industripartnere er i gang med at afprøve en nyudviklet katalysator ombord på et LNG-bunkringsskib i drift. Teknologien skal mindske det udslip af uforbrændt metan, der længe har været en akilleshæl for LNG som skibsbrændstof.

Det skriver mediet The Maritime Executive.

Sammen med Daihatsu Infinearth Mfg. Co. har Mitsubishi Heavy Industries Marine Machinery & Equipment udviklet en såkaldt metan-oxideringskatalysator, som i testanlæg på land har vist en nedbrydningseffekt på over 70 pct. 

Systemet er nu installeret ombord på bunkringsskibet 'KEYS Azalea', der blev leveret i 2024 og sejler med LNG-forsyninger i det sydlige Japan.

Katalysatoren fungerer ved at omdanne metan (CH₄) i motorens udstødningsgas til kuldioxid (CO₂) og vanddamp (H₂O) gennem en kemisk reaktion med ilt. Ifølge selskaberne bag er målet at mindske det såkaldte metansideudslip, som har fået kritik fra miljøorganisationer, da metan er en langt mere potent drivhusgas end CO₂.

Demotesten skal fortsætte i mindst ét år og indgår som led i Mitsubishi Heavy Industries’ strategi for energitransition og skibsfartens grønne omstilling. 

Ifølge selskabet er projektet et eksempel på, hvordan industrien forsøger at forbedre LNGs miljøprofil – både på kort sigt og i forhold til brændstoffets langsigtede relevans som alternativ til olie. Teknologien er i første omgang målrettet de nyeste generationer af LNG-motorer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062