Panama vil spænde ben for ulovlige skib-til-skib overførsler

Panamas søfartsmyndighed (PMA) skærper med en ny resolution kravene til skib-til-skib overførsler (STS) i forsøget på at lukke døren for skibes omgåelser af sanktioner og miljøregler.
Ifølge en pressemeddelelse fra Panama Maritime Authority (PMA) skal alle panamansk flagede skibe på over 150 bruttoton nu underrette myndigheden mindst 48 timer forud for en STS-operation og give detaljerede oplysninger om deltagerfartøjernes identitet, koordinater og laster.
- Denne forordning styrker Panamas rolle som en flagstat, der er forpligtet til maritim sikkerhed, gennemsigtighed og forebyggelse af svigagtig brug af sit register i overensstemmelse med IMO-reglerne og MARPOL-konventionen, udtaler Rina Berrocal, fungerende direktør for generaldirektorat for handelsflåden under PMA.
De nye regler skal dæmme op for olieoverførsler mellem skyggeskibe, som er kendetegnet ved slørede ejer- og forsikringsforhold og deltagelse i ulovlig transport af udeklareret eller sanktioneret råolie.
Den nye stramning kommer efter, at PMA i marts 2025 satte ind mod 125 sanktionsramte skibe fra landets skibsregister. 107 af fartøjerne blev straks afregistreret, mens 18 blev taget under behandling til afregistrering.
Panama har samtidig givet PMA beføjelse til ensidigt at annullere registreringen af skibe, enkeltpersoner og skibsejere, der står på sanktionslister udstedt af USA, EU og Storbritannien.
Disse tiltag afspejler et øget internationalt pres på Panama fra specielt den amerikanske sanktionsmyndighed, OFAC, for at gøre med for at forhindre, at landets skibsregister bliver brugt til at omgå sanktioner, især i forbindelse med russisk og iransk oliehandel.
OFAC har identificeret flere panamanske skibe som en del af den såkaldte "skyggeflåde", og Panama har derfor fjernet skibe fra deres register, som er opført på sanktionslisterne.
Skib-til-skib overførsel (STS)
- Skib-til-skib (STS) overførsel er den primære betegnelse for overførsel af råolie, olieprodukter, flydende kemikalier og gas mellem søgående tankskibe.
- STS-operationen kan udføres til søs, enten med begge fartøjer i gang, eller med et skib fortøjet ved siden af et andet.
- Operationer udføres undertiden i havn under en havnemyndigheds jurisdiktion, med et skib fortøjet til en landinstallation og et eller flere fartøjer fortøjet ved siden af.
- STS-overførsler med olietankskibe på eller over 150 BT har været reguleret siden 2011 af IMO's Marpol-konvention, der kræver, at skibene har en godkendt STS-operationsplan fra deres flagstat.
Kilde: Skuld
Læs mere