Analytiker: Skyggeflåden kan blive forhandlingskort over for Trump

Håndhævelse af regler mod illegale tankskibe kan give verdens lande en fordel i forhandlingerne om nye toldsatser med USA.
Det vurderer den maritime analytiker Michelle Bockmann i et indlæg i Financial Times, hvor hun analyserer forbindelsen mellem ulovlig olieimport, global søfartssikkerhed og stormagtspolitik.
Som redaktør i Lloyd’s List fremhæver hun, at lande med ambitioner om handelsaftaler med USA "kan sidde med et forhandlingskort, de ikke selv er klar over."
Ved at sætte ind over for tankskibe uden flag, der transporterer russisk og iransk olie, kan lande ifølge Bockmann både forbedre deres position over for en mulig Trump-administration, bidrage til at håndhæve vestlige sanktioner og reducere risikoen for miljøkatastrofer til søs.
Disse ældre, flagløse skibe og dem, der sejler under svage eller falske flag, er en oliekatastrofe, der bare venter på at ske Michelle Bockmann, analytiker hos Lloyd's List
Den såkaldte skyggeflåde er ifølge analysen tredoblet i størrelse siden Ruslands invasion af Ukraine i 2022 og består nu af omkring 700 aldrende og anonymt ejede tankskibe. Skibene udgør ifølge Bockmann op mod 18 pct. af verdens samlede tankskibskapacitet og opererer i vidt omfang uden gyldige forsikringer, sikkerhedscertifikater eller lovlig flagstat.
En stor del af Kinas olieimport fra Iran og Rusland håndteres via disse skibe og underminerer dermed både G7-sanktioner og tidligere amerikanske forsøg på at lægge maksimal pres på Iran.
Katastrofe venter på at ske
Bockmann beskriver, hvordan skibene i stigende grad anvender falske flag – ofte i navne som Guyana, Curacao eller Eswatini, uden disse landes viden eller godkendelse. Siden marts er andelen af tankskibe med falsk flag vokset fra 30 til næsten 40 procent.
Samtidig ligger mange af skibene for anker i internationale farvande, blandt andet ud for Riau-øerne i Indonesien og i emiratiske farvande, uden at lokale myndigheder griber ind. I et opsigtsvækkende tilfælde i maj fløj et russisk kampfly ind i NATO-luftrum for at beskytte et russisk olieskib mod inspektion fra den estiske flåde.
Ifølge Bockmann har hverken FN’s havretskonvention eller den Internationale Maritime Organisation (IMO) vist sig i stand til at dæmme op for brugen af ulovligt flagede skibe. Et IMO-møde i marts endte uden resultat, da deltagerlandene var delt mellem støtter og modstandere af sanktioner mod Rusland og Iran.
Bockmann konkluderer, at skibene ikke kun er et sanktionsproblem, men også en trussel mod sikkerheden til søs.
- Disse ældre, flagløse skibe og dem, der sejler under svage eller falske flag, er en oliekatastrofe, der bare venter på at ske, konkluderer hun.